Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het examenprogramma omzetten in een onderwijsprogramma.
De actualisatie van de examenprogramma’s start met de vakken met de hoogste prioriteit. Dit zijn: Nederlands, moderne vreemde talen (Engels, Duits, Frans, Spaans), wiskunde havo en vwo, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer.
Omwille van de samenhang met Nederlands en de moderne vreemde talen, is in januari 2023 ook de actualisatie van Fries, klassieke talen en de moderne vreemde talen Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch en Turks gestart.
Hier vind je allerlei uitwerkingen voor de vakken Nederlands, Engels en andere moderne vreemde talen.
SLO leverde in september 2024 de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op.
Begin maart 2024 leverde SLO de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid op. De conceptkerndoelen voor de overige leergebieden volgen in november 2024.
Overzicht van relevante netwerken die SLO coordineert, waar SLO in participeert of contact mee onderhoudt.
De leesvaardigheid en de leeshouding van veel leerlingen laten te wensen over. Recent onderzoek laat zien dat nogal wat leerlingen met een zwakke leesvaardigheid en een ontoereikende woordenschat het VO binnenkomen. Het lezen van schoolboekteksten van andere vakken dan Nederlands, is bijvoorbeeld voor veel leerlingen problematisch.