Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit boek biedt (aanstaande) docenten Nederlands een handreiking voor de vormgeving van hun onderwijs.
De can do-zoeker helpt je bij het vinden van de can do-beschrijvingen die je voor je onderwijs nodig hebt. Met een paar muiskliks heb je een overzicht!
Kies eerst of je wilt inzoomen op Taalactiviteiten (Lezen, Luisteren, Schrijven, Spreken, Interactie en Mediation + bijbehorende strategieën), of je meer wilt weten over Taalcompetenties (hoe correct, rijk of passend het taalgebruik is op de verschillende ERK-niveaus) of over de niveaus van Meertalige en pluriculturele competentie. Vervolgens kun je één of meerdere schalen aanvinken. Je krijgt een overzicht van de bijbehorende can do-beschrijvingen, soms ook met voorbeelden. Als je een specifiek ERK-niveau zoekt, bijvoorbeeld B1, dan kun je dat aanvinken. Je zoekresultaten kun je bewaren als Excel-document of als pdf. Ben je op zoek naar een specifieke term, gebruik dan het zoekvenster 'Zoek op tekst'.
Bij het starten van een nieuwe zoekactie kun je eerder aangevinkte opties snel verwijderen met een reset-knop.
Let op: in de browsers Firefox en Chrome werkt de can do-zoeker het meest optimaal.
Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 3
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 10
De leerlingen leren bij de doelen onder ‘mondeling taalonderwijs’ en ‘schriftelijk taalonderwijs’ strategieën te herkennen, te verwoorden, te gebruiken en te beoordelen.
Kerndoel 12
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
Kerndoel 1
De leerlingen leren zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.
Kerndoel 2
De leerlingen leren zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leren het belang van die conventies te zien.
Kerndoel 3
De leerlingen leren strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van hun woordenschat.
Kerndoel 4
De leerlingen leren strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.
Kerndoel 6
De leerlingen leren deel te nemen aan overleg, planning en discussie in een groep.
Kerndoel 7
De leerlingen leren een mondelinge presentatie te geven.
Kerndoel 9
De leerlingen leren taalactiviteiten (spreken, luisteren, schrijven en lezen) planmatig voor te bereiden en uit te voeren.
Kerndoel 10
De leerlingen leren te reflecteren op de manier waarop zij hun taalactiviteiten uitvoeren en leren, op grond daarvan en van reacties van anderen, conclusies te trekken voor het uitvoeren van nieuwe taalactiviteiten.
Docent-onderzoeker Wim Gombert onderzocht in zijn promotieonderzoek wat het effect is van veel doeltaal in zijn lessen Frans. In zijn proefschrift vergelijkt hij twee groepen leerlingen en laat zien hoe en bij welke vaardigheden de usage-based aanpak – waar docent en leerlingen Frans spreken – gelijke of betere resultaten oplevert dan lessen waarin grammatica de centrale rol speelt en de doeltaal slechts sporadisch te horen is. Over dit onderzoek schreef Marjon Tammenga (SLO) een positief-kritische review voor Levende Talen Tijdschrift, waarin ze de resultaten van het onderzoek samenvat, becommentarieert en weegt. Met de conclusie dat dit onderzoek een belangrijke kennis- en inspiratiebron kan zijn voor talendocenten, niet alleen voor docenten Frans.
Hier vind je allerlei uitwerkingen voor de vakken Nederlands, Engels en andere moderne vreemde talen.
Inhoudelijke samenhang kan gaan over samenhang binnen vakken of leergebieden, tussen vakken of leergebieden, en zowel binnen leerjaren als over leerjaren heen.
De leerlingen leren in het Engels informatie te vragen of geven over eenvoudige onderwerpen en zij ontwikkelen
een attitude waarbij ze zich durven uit te drukken in die taal.