Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor het vmbo geldt dat de exameneenheid Schrijfvaardigheid vergeleken kan worden met de omschrijving van het referentiekader taal voor schrijven op 2F.
Om van leerlingen goede schrijvers in het Nederlands en in het Engels te maken, is het belangrijk om een schrijfopdracht binnen een lessenserie aan te bieden
Via dit ontwerpprincipe kun je taaldomeinen vakinhoudelijk met elkaar verbinden door een gemeenschappelijke focus van instructie te kiezen in één of meer taaldomeinen.
Genredidactiek staat voor een onderwijsaanpak waarin leerlingen systematisch vertrouwd gemaakt worden met de communicatieve en conceptuele werking van teksten. Het uiteindelijk doel is dat leerlingen zelfstandig alle onderwijsrelevante teksttypen kunnen lezen en schrijven.
Het vergroten van samenhang binnen het taalonderwijs op de basisschool door taaldomeinen expliciet met elkaar te verbinden.
Deze exameneenheid geldt voor alle leerwegen, moet getoetst worden op het schoolexamen en kan bij het examineren van alle taalvaardigheden meegenomen worden in de beoordeling.
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs is uiteindelijk gericht op tekstvaardigheid, op het effectief leren hanteren van verschillende genres in verschillende contexten. Voor de didactische vormgeving van dit onderwijs maken we gebruik van een zogeheten onderwijsleercyclus (Burns & Joyce, 1991).
Zowel bij lezen als bij schrijven is het van belang dat de leraar voorbeeldgedrag laat zien. Hoe kun je als lezer of schrijver een tekst aanpakken? In beide gevallen kun je spreken van modeling, dat is de ‘analyse van de tekst’.