Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 9


De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Toelichting en verantwoording

INHOUD - aanbod van teksten Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • verhalende prentenboeken, voorleesboeken, boeken met rijmpjes, versjes, dichtbundels, informatieve prentenboeken
  • genres: avonturenverhalen, realistische verhalen, detectiveverhalen, griezelverhalen, dierenverhalen
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2 +

  • informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen
  • genres: ook historische verhalen, sprookjes
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4 +

  • passend bij deze leeftijd
  • humoristische verhalen, verhalen over andere culturen
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6 +

  • passend bij leeftijd
  • science fiction

INHOUD - plezier in lezen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • plezier in voorgelezen worden, zelf (digitale) boeken bekijken en 'lezen'
  • praten over boeken
  • zelf 'voorlezen' (bijv. aan knuffel of klasgenoot)
  • geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
  • stempelen, 'schrijven'
Inhoud voor: groep 3 en 4
  • plezier in voorgelezen worden, zelf lezen en zelf voorlezen
  • belangstelling voor verhalende (waaronder poëzie) en informatieve teksten
  • gemotiveerd om zelf te kunnen lezen
  • geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
  • lezen en bespreken van jeugdliteratuur
  • zelf schrijven
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4 +

  • ontwikkelen van eigen literaire smaak
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6