Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een spannende ochtend begin februari voor zes havo-leerlingen van de Copernicus in Hoorn. Voor opdrachtgever Schouten Techniek gaven ze hun afsluitende presentatie in het licht van het praktijkgericht programma Technologie.
Het artikel zelf is in het Engels geschreven, hieronder volgt een Nederlandstalige samenvatting.
Evaluatie van het nieuwe secundaire informaticacurriculum in Nederland
Sinds de introductie van Informatica als keuzevak in het voortgezet onderwijs in Nederland in 1998 wordt het geïmplementeerde curriculum regelmatig gemonitord. De resultaten van een enquête onder leraren Informatica in het vo uit 2013 hebben bijgedragen aan de herziening van het leerplan Informatica. Dit herziene curriculum is in 2019 van kracht geworden.
In het kader van curriculummonitoring zet SLO enquêtes uit onder leraren Informatica om hun mening en mening over het beoogde curriculum te begrijpen en om meer te weten te komen over hun geïmplementeerde curriculum.
De resultaten geven aan dat het merendeel van de respondenten het nieuwe curriculum Informatica beter vindt dan het oude en dat het nieuwe curriculum een solide basis biedt voor hun onderwijspraktijk. Een minderheid mist bepaalde inhoud in het leerplan of vindt dat het leerplan overladen is. Sommigen vinden dat het leerplan nog steeds niet actueel is.
In deze studie vergelijken we de resultaten uit 2019 met de resultaten van het onderzoek uit 2013 om te beoordelen in hoeverre het nieuwe informaticacurriculum beter aansluit bij de behoeften en aanbevelingen van leraren.
Een vakvernieuwingscommissie werkt aan geactualiseerde examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo die de koers van het vak Nederlands voor jaren gaan bepalen.
Folkert Kuiken (procesregisseur), Mara Rooijmans (leraar) en Martine Wijngaarden (lid advieskring) vertellen hoe zij bijdragen aan deze herziening en lichten een tipje van de sluier op.
“Samenhang, integratie, betekenis, daar gaat het ons om. Dit is dé kans om dat mogelijk te maken.”
Docent-onderzoeker Wim Gombert onderzocht in zijn promotieonderzoek wat het effect is van veel doeltaal in zijn lessen Frans. In zijn proefschrift vergelijkt hij twee groepen leerlingen en laat zien hoe en bij welke vaardigheden de usage-based aanpak – waar docent en leerlingen Frans spreken – gelijke of betere resultaten oplevert dan lessen waarin grammatica de centrale rol speelt en de doeltaal slechts sporadisch te horen is. Over dit onderzoek schreef Marjon Tammenga (SLO) een positief-kritische review voor Levende Talen Tijdschrift, waarin ze de resultaten van het onderzoek samenvat, becommentarieert en weegt. Met de conclusie dat dit onderzoek een belangrijke kennis- en inspiratiebron kan zijn voor talendocenten, niet alleen voor docenten Frans.
Hoogleraar Mark Priestley van de Universiteit van Stirling in Schotland werd geïnterviewd door Talita Groenendijk (SLO) over zijn onderzoek op het terrein van curriculum, ‘curriculum making’ en het handelingsvermogen van leraren. Het interview biedt zicht op actuele theorievorming ten aanzien van deze onderwerpen. Daaruit volgen concrete aanwijzingen voor succesvolle curriculumvernieuwing. Het interview eindigt met specifieke inzichten met betrekking tot curricula voor de mens- en maatschappijvakken. Mark Priestley hield een keynote-lezing op de Onderwijs Research Dagen in Amsterdam op 6 juli 2023. Daarin besprak hij het thema van docenten als curriculummakers op een vergelijkbare manier als in onderstaand interview.