Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Welke instrumenten zijn bruikbaar bij het vormgeven van leerlijnen voor de kunstvakken?
Deze pagina's bieden inspiratie in de vorm van opdrachten die een beroep doen op hogere denkvaardigheden.
SLO ondersteunt bij het ontwikkelen van leerplankaders voor doorlopende leerlijnen in de beroepskolom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de experimenten, het Vakcollege of doorlopende leerlijnen die scholen ontwikkelen in samenwerking met het mbo.
De praktijkgerichte examenprogramma’s voor het havo worden stapsgewijs doorontwikkeld om te leren welke consequentie deze vakken hebben voor de scholen en de doorstroommogelijkheden van leerlingen. Havo-scholen kunnen sinds 2022-2023 praktijkgerichte programma(‘s) als schoolexamenvak in hun onderwijsaanbod opnemen, en hebben daarbij de keuze tussen twee varianten Technologie en Maatschappij van 120 studielastuur die door SLO zijn ontwikkeld met scholen. De beide kleine programma’s kunnen met twee cohorten (22-23, 23-24, 24-25), onder voorwaarden worden beproefd. De ervaring van scholen met twee cohorten is nodig om in een cyclisch proces de examenprogramma’s door te ontwikkelen, af te stemmen op elkaar en andere curriculumontwikkelingen én te verbeteren. De verwachting is dat de praktijkgerichte programma's in mei 2026 vastgesteld worden.
Vanaf 2023-2024 ziet het tijdspad er als volgt uit:
Kleine variant | Grote variant | |
---|---|---|
2023-2024 |
Cohort 1 leerjaar 5 |
Cohort 1 leerjaar 4 |
2024-2025 | Cohort 2 leerjaar 5 | Cohort 1 leerjaar 5 Cohort 2 leerjaar 4 |
2025-2026 | Cohort 2 leerjaar 5 | |
2026 | Vaststelling examenprogramma's | Vaststelling examenprogramma's |
De ontwikkeling van praktijkgerichte programma’s wordt afgestemd met ontwikkelingen die gelijktijdig lopen zoals de actualisatie van examenprogramma’s.
Deze handreiking helpt je bij de inrichting en ontwikkeling van het schoolexamen HBR. Inclusief voorbeeldopgaven en links naar relevante documentatie en sites.
Op deze pagina's vind je informatie over de beroepsgerichte programma's en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen rond de beroepsgerichte vakken.
De actualisatie van de kerndoelen start met een fase van ontwikkelen. Hierin worden conceptkerndoelen ontwikkeld. Dit duurt ongeveer 12 maanden. Daarna komt de actualisatie in een nieuwe fase, waarin we met scholen in gesprek gaan over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Deze fase duurt 12 tot 18 maanden. Daarna draagt SLO de definitieve conceptkerndoelen over aan het ministerie van OCW. Het ministerie is vervolgens verantwoordelijk voor de vervolgstappen, zoals het vastleggen van de geactualiseerde kerndoelen in de wet.
SLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Deze teams bestonden uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts en curriculumexperts. Stap voor stap werkten zij samen toe naar conceptkerndoelen.