Zelf lessen ontwerpen volgens verschillende principes

19 december 2019

We onderscheiden drie manieren waarop je taaldomeinen met elkaar kunt verbinden. Bij elk ontwerpprincipe leggen we uit hoe je daar zelf lessen bij kunt ontwerpen.

  1. Door dezelfde focus van instructie te kiezen in de taaldomeinen
    Bijvoorbeeld: je focust op de structuur van een tekst bij zowel het lezen als het schrijven van teksten.
    Meer over het werken met een focus van instructie.
  2. Door betekenisvolle relaties te leggen tussen taaldomeinen
    Een betekenisvolle relatie tussen taaldomeinen leg je door kennis uit het ene domein in te zetten in het andere domein. Bijvoorbeeld: de betekenis van woorden gebruik je om die woorden goed te leren spellen. Daarmee maak je de woordenschatles betekenisvol voor de spellingsles. 
    Meer over het leggen van zinvolle relaties.
  3. Door taaltaken in het ene domein te laten voorbereiden in het andere domein
    De voorbereiding in het ene taaldomein heb je nodig hebt of kun je gebruiken voor het andere taaldomein: je laat leerlingen eerst teksten lezen over een onderwerp om hun voorkennis te activeren voordat je ze laat schrijven over dat onderwerp. Het lezen is dan een voorbereiding op het schrijven. 
    Meer over het functioneel verbinden van domeinen.