Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing
- Wanneer introduceer je in het schrijfonderwijs het begrip publieksgerichtheid?
- Vanaf welke groep praat je met leerlingen over dialect en standaardtaal?
- Wanneer stel je de bijwoordelijke bepaling aan de orde?
Voor een antwoord op diverse vragen over schrijfonderwijs kun je terecht in de leerlijn begrippen voor taalbeschouwing, voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze leerlijn sluit aan bij de kerndoelen en het Referentiekader Taal en houdt ook alvast rekening met de voorstellen van Curriculum.nu.
De leerlijn bestaat uit een set geordende begrippen waarmee we kennis over taal uitdrukken. Hiermee kun je met je leerlingen praten over taal en taalgebruik. Met deze geordende begrippenlijst kunnen we het domein taalbeschouwing beter afstemmen op het onderwijs in de vaardigheidsdomeinen spreken, luisteren, lezen en schrijven.
Download de Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing (pdf, 135 kB)
N.B Aan deze webpagina wordt nog gewerkt. Samen met leraren po en vo zoeken we nog praktische voorbeelden bij verschillende begrippen uit de leerlijn.
agenda
nieuws
- Hoe praat je over taal met leerlingen?8 april 2021
- Na PISA de Lente 2022: beter lezen bij Nederlands én andere vakken7 april 2021
- Minister kondigt bijstelling van examenprogramma’s aan10 maart 2021
- Niet alle po-leerlingen behalen een fundamenteel niveau schrijfvaardigheid: Hoe breng je het schrijfonderwijs op school op peil?4 maart 2021
- In gesprek over het opzetten of verbeteren van het PTA29 juni 2020
relevante SLO-publicaties
- Gesprekken voeren en spreken15 maart 2021
- Schrijfonderwijs op peil4 maart 2021
- Leerlijn schrijven met peer response en instructie in genrekennis: Docentenhandleiding bij de lessenserie voor de groepen 4-87 juli 2020
- Vakonderwijs en geletterdheid26 november 2019
- Formatieve evaluatie door middel van concept checks27 mei 2019