Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing
- Wanneer introduceer je in het schrijfonderwijs het begrip publieksgerichtheid?
- Vanaf welke groep praat je met leerlingen over dialect en standaardtaal?
- Wanneer stel je de bijwoordelijke bepaling aan de orde?
Voor een antwoord op diverse vragen over schrijfonderwijs kun je terecht in de leerlijn begrippen voor taalbeschouwing, voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze leerlijn sluit aan bij de geactualiseerde (concept)kerndoelen voor po en onderbouw vo.
De leerlijn bestaat uit een set geordende begrippen waarmee we kennis over taal uitdrukken. Hiermee kun je met je leerlingen praten over taal en taalgebruik. Met deze geordende begrippenlijst kunnen we het domein taalbeschouwing beter afstemmen op het onderwijs in de vaardigheidsdomeinen spreken, luisteren, lezen en schrijven.
Download de Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing (pdf, 167 kB). Auteurs: Mariëtte Hoogeveen en Bart van der Leeuw.
N.B Aan deze webpagina wordt nog gewerkt. Samen met leraren po en vo zoeken we nog praktische voorbeelden bij verschillende begrippen uit de leerlijn.
nieuws
- Praat mee over de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde in de onderwijspraktijk.28 november 2023
- Nieuw: Lessenseries ‘Wat een talent’ en ‘Zeg het met gebaren’ (po/vo)14 november 2023
- Conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde opgeleverd28 september 2023
- Kom 10 oktober 2023 naar het Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ van SLO13 september 2023
- Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’27 juni 2023
relevante SLO-publicaties
- Conceptkerndoelen leergebied Nederlands + toelichtingsdocument28 september 2023
- Leesonderwijs op peil28 februari 2023
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023
- Domeinbeschrijving leesvaardigheid onderbouw vo30 november 2021
- Gesprekken voeren en spreken15 maart 2021