Basistaal
5 oktober 2021
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
downloads
agenda
nieuws
- Extra subsidie voor verbeteren basisvaardigheden27 maart 2023
- Subsidie Verbetering basisvaardigheden22 februari 2023
- Save the date: klankbordgroep basisvaardigheden op maandag 27 maart8 februari 2023
- Kom naar een van de kennissessies over basisvaardigheden op de NOT25 januari 2023
- SLO is vriend van de Nationale Onderwijsweek 202219 september 2022
relevante SLO-publicaties
- Domeinbeschrijving leesvaardigheid onderbouw vo30 november 2021
- Vakonderwijs en geletterdheid26 november 2019
- Formatieve evaluatie door middel van concept checks27 mei 2019
- Meertaligheid in primair en voortgezet onderwijs: een stand van zaken en curriculaire aanbevelingen13 september 2018
- Het schrijfonderwijs in primair en voortgezet onderwijs: een stand van zaken en curriculaire aanbevelingen13 september 2018