Basistaal
11 december 2019
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
downloads
nieuws
- SLO Context po en vo nummer 21 in de maak14 april 2021
- Hoe praat je over taal met leerlingen?8 april 2021
- Pilotscholen aan de slag met het praktijkgerichte programma8 april 2021
- Na PISA de Lente 2022: beter lezen bij Nederlands én andere vakken7 april 2021
- Jaaroverzicht 2020 verschenen: een jaar om nooit te vergeten7 april 2021
relevante SLO-publicaties
- Gesprekken voeren en spreken15 maart 2021
- Schrijfonderwijs op peil4 maart 2021
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl15 februari 2021
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 20208 februari 2021
- Thematiseren met jonge kinderen: handreiking27 januari 2021