Basistaal
25 juli 2023
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
contactpersoon
downloads
agenda
nieuws
- Nieuw: handreiking Rijke gesprekken30 januari 2024
- Nieuw: handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis en voorbeeldmatige lessenseries18 december 2023
- Praat mee over de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde in de onderwijspraktijk.28 november 2023
- Nieuw: Lessenseries ‘Wat een talent’ en ‘Zeg het met gebaren’ (po/vo)14 november 2023
- Conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde opgeleverd28 september 2023
relevante SLO-publicaties
- Handreiking Rijke Gesprekken24 januari 2024
- Handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis11 december 2023
- Conceptkerndoelen leergebied Nederlands + toelichtingsdocument28 september 2023
- Doorlopende leerlijnen Nederlands als sterke vreemde taal1 november 2022
- Domeinbeschrijving leesvaardigheid onderbouw vo30 november 2021