Basistaal
11 december 2019
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
downloads
nieuws
- Democratiepakket: aan de slag in het primair onderwijs met de Tweede Kamerverkiezingen2 maart 2021
- Examenbesprekingen Grieks en Latijn1 maart 2021
- Week van de klassieken1 maart 2021
- Europese examens Grieks en Latijn 2020-20211 maart 2021
- Het curriculum en het Nationaal Programma Onderwijs23 februari 2021
relevante SLO-publicaties
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl15 februari 2021
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 20208 februari 2021
- Thematiseren met jonge kinderen: handreiking27 januari 2021
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen20 januari 2021
- Overladenheid in de bètavakken12 oktober 2020