Basistaal
11 december 2019
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
downloads
nieuws
- Nieuwe taakkaart textiel verzorgen voor vso (arbeid) en praktijkonderwijs15 januari 2021
- Vernieuwing praktijkgericht vmbo van start12 januari 2021
- Nieuwe perspectieven digitale geletterdheid (podcast)8 januari 2021
- Vier tips om zicht te houden op de kwaliteit van het thuiswerk7 januari 2021
- Kunstzinnige oriëntatie en taal of rekenen: benut de kansen voor samenhang!10 december 2020
relevante SLO-publicaties
- Overladenheid in de bètavakken12 oktober 2020
- Scenario's voor het gebruik van cultureel erfgoed in het onderwijs10 september 2020
- Formatief evalueren bij verhalend ontwerpen met een prentenboek21 juli 2020
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl21 juli 2020
- Formatief evalueren in het voortgezet onderwijs: Werken aan groei20 juli 2020