Basistaal
25 juli 2023
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
downloads
nieuws
- Kom 10 oktober 2023 naar het Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ van SLO13 september 2023
- Meld je aan voor het beproeven van de conceptkerndoelen in jouw onderwijspraktijk22 augustus 2023
- Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’27 juni 2023
- Meld je aan: online bijeenkomsten basisvaardigheden21 juni 2023
- Leermiddelenmakers opgelet: woensdag 17 mei organiseren we een SLO-dag voor jou5 april 2023
relevante SLO-publicaties
- Domeinbeschrijving leesvaardigheid onderbouw vo30 november 2021
- Vakonderwijs en geletterdheid26 november 2019
- Formatieve evaluatie door middel van concept checks27 mei 2019
- Meertaligheid in primair en voortgezet onderwijs: een stand van zaken en curriculaire aanbevelingen13 september 2018
- Het schrijfonderwijs in primair en voortgezet onderwijs: een stand van zaken en curriculaire aanbevelingen13 september 2018