Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Resultaten peilingsonderzoek Schrijfvaardigheid aan het einde van het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo)
Aan het eind van het basisonderwijs behaalt 73% van de leerlingen het fundamentele niveau 1F voor schrijfvaardigheid. In het speciaal basisonderwijs is dit 33%. De prestaties van leerlingen zijn stabiel sinds 2009, maar blijven achter bij de ambities die de commissie-Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus. Dit blijkt uit het rapport Peil.Schrijfvaardigheid dat op 4 maart verschenen is.
Engels is sinds 1986 een verplicht vak in het basisonderwijs. Scholen bepalen zelf vanaf welke groep ze het aanbieden, het startmoment is niet wettelijk vastgelegd. Er zijn vier varianten.
Na observatie van de leraar (modelen) en begeleid oefenen gaan leerlingen in deze fase van de lees- of schrijfles zelfstandig aan het werk.
Leren schrijven met peer response is een procesgerichte aanpak van het schrijfonderwijs:
Pagina over het domein schrijfvaardigheid. Een belangrijk domein in de schoolexamens.