Rekenen/wiskunde - Wiskundig inzicht en handelen - kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
onderbouwen en beoordelen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- aanpakken onderbouwen en oplossingen beoordelen bijvoorbeeld bij het werken met
- groottes en aantallen
- verbanden als evenveel, groter/kleiner
- vormen en ruimtelijke relaties
- voorstellingen en gedachten onder woorden brengen
- kritisch luisteren naar elkaars uitleg
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- onderbouwen en beoordelen van redeneringen over aantallen, getallen en bewerkingen daarmee
(bijv. precies uitleggen hoe je verschillende bedragen met geld betaalt) - aanpakken verwoorden en controleren of berekeningen kloppen in het rekenen tot honderd
- kritisch luisteren naar de manieren van rekenen van anderen
- ontwikkelen van goed meetkundig taalgebruik
(bijv. in oefeningen met blokkenbouwsels)
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- onderbouwen en beoordelen van redeneringen op bijvoorbeeld de volgende gebieden:
- aantallen, maten, tijd, en berekeningen daarmee in de context van het leven van alledag
- de tientallige structuur van de getallen en de telrij
(bijv. getallen hun plaats geven tussen andere getallen en daarbij te redeneren op basis van inzicht in deze structuur) - rekenstrategieën
(bijv. in het schattend rekenen, hoofdrekenen en het kolomsgewijs rekenen, rekenwijzen onderbouwen op basis van eigenschappen en structuur van getallen en telrij) - tijd en tijdsduur: op basis van de klok, de kalender en tijdmeting
Inhoud voor: groep 7 en 8
als in groep 5/6 +
- onderbouwen en beoordelen van redeneringen op bijvoorbeeld de volgende gebieden:
- verbanden, zoals verhoudingen, samengestelde maten en deel-geheel-relaties
- kommagetallen, breuken en verhoudingen, kennis maken met de formele kant van het rekenen
(bijv. beredeneren waarom je als je deelt door 100 de komma twee plaatsen naar links mag zetten) - het maatschappelijk verkeer, redeneren over kopen, verkopen, winst en korting en redeneren over sparen, rente, en lenen
- bij complexe maatschappelijke realiteiten:
- situaties voorstellen en alert zijn op redeneerfouten
- informatie uit de media, in reclame en in dagelijkse situaties kritisch wiskundig doordenken (bijv. aanbiedingen van mobieltjes)