Rekenen/wiskunde
Op deze pagina staan de kerndoelen die nu in de wet zijn vastgelegd. SLO actualiseert deze kerndoelen in opdracht van het ministerie van OCW. Op 17 april 2025 zijn de definitieve conceptkerndoelen Nederlands gepubliceerd. Het ministerie van OCW legt deze de komende periode vast in wet- en regelgeving. Tip: bekijk ze alvast op actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde.
wiskundig inzicht en handelen
kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
getallen en bewerkingen
kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.
kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.
kerndoel 28
De leerlingen leren schattend tellen en rekenen.
kerndoel 29
De leerlingen leren handig optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
kerndoel 30
De leerlingen leren schriftelijk optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen volgens meer of minder verkorte standaardprocedures.
kerndoel 31
De leerlingen leren de rekenmachine met inzicht te gebruiken.
meten en meetkunde
kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen
op te lossen.
kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.