Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
gezond gedrag Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
hygiëne Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- belangstelling en verantwoordelijkheid voor het eigen lichaam en de verzorging ervan
- hygiënisch verantwoorde lichaamsverzorging
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 1/2 +
- basisregels voor een goede persoonlijke verzorging
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
- de (lichamelijke) veranderingen in de puberteit
voeding Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- belang van ontbijt, pauzehap en lunch
Inhoud voor: groep 3 en 4
- belang van voedsel
- belang van brood, fruit en melk bij ontbijt, pauzehap en lunch
- maximaal 7x per dag iets eten of drinken
- alternatieven voor riskant snoepgedrag
Inhoud voor: groep 5 en 6
- belang van een goed voedingspatroon
- behoefte aan voedsel, afhankelijk van lengte, gewicht, leeftijd en activiteit
- onderscheid tussen basisvoedingsmiddelen (inclusief drinken) en extraatjes
- variatie in eten en drinken
- evenwicht in energieopname en energieverbruik
- invloed van te veel of te weinig eten op je gezondheid
- mogelijkheden tot verandering in het eetpatroon
Inhoud voor: groep 7 en 8
- basisregels voor een gezond voedingspatroon
- voedingsmiddelen uit de vijf groepen: brood/aardappelen, groente/fruit, melk/vlees, vet en drinken
- variatie in en tussen deze groepen
- hoofdtaken van de voedingsstoffen: eiwit, zetmeel, vet, vezels, water, vitamines en mineralen
- belangrijkste voedingstips
- overeenstemming tussen eet- en bewegingspatroon
- mogelijkheden om het eetpatroon gevarieerder te maken
- eigen verantwoordelijkheid voor delen van het voedingspakket
- factoren die het eetgedrag en voedselkeuze beïnvloeden
rust, ontspanning, houding en beweging Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- belang van en aandacht voor rust/ontspanning, lichaamsbeweging en een verantwoorde (zit-)houding
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6
verslaving Van toepassing voor: groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 7 en 8
- invloed van roken en alcohol op de gezondheid en het functioneren van mensen
- factoren bij het ontstaan van verslavende gewoonten
- standpuntbepaling ten opzichte van het zelf gebruiken van tabak en alcohol
- eet of niet-eet verslaving (boulimia en anorexia)
- drugsproblematiek
ziekte, handicaps en gezondheidszorg Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- voorbereiding op het periodiek geneeskundig (school)onderzoek of oriëntatie op een bezoek aan de huisarts
- ervaringen met het ziekenhuis
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- voorbereiding op het onderzoek van de (school)tandarts
- ervaringen met ziek zijn en beter worden (koorts, besmetting, medicijnen, huisarts, preventie)
Inhoud voor: groep 5 en 6
- verschillende mogelijkheden en grenzen van het lichaam met betrekking tot prestaties
- ervaringen met chronische aandoeningen, ongemakken en handicaps
Inhoud voor: groep 7 en 8
- gebruikmaken van de diensten van de gezondheidszorg: arts, periodiek geneeskundig (school)onderzoek, geneesmiddelen
ehbo Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 5 en 6
- eenvoudige eerste-hulp vaardigheden
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6
sociaal-emotionele ontwikkeling Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
opkomen voor jezelf Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- de uniciteit van ieder mens
- uiten van gevoelens, wensen en opvattingen
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeuren
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- ontwikkeling van persoonlijke eigenschappen en vaardigheden
- zelfbewuste houding
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6
rekening houden met anderen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- ontstaan en oplossingsmogelijkheden van conflicten in de eigen omgeving
- wederzijdse afhankelijkheid van mensen
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- oorzaken van conflicten: tegenstellingen in belangen, opvattingen en gevoelens
- inleven in gevoelens, wensen en opvattingen van anderen
- gelijktijdige deelname aan verschillende groepen met verschillende rollen
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- rekening houden met en openstaan voor anderen
- voor alle partijen passende oplossingen bij conflicten in de eigen omgeving
- samenwerking in een groep
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6