Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 34


De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Toelichting en verantwoording

gezond gedrag Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

hygiëne Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • belangstelling en verantwoordelijkheid voor het eigen lichaam en de verzorging ervan
  • hygiënisch verantwoorde lichaamsverzorging
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2

Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 1/2 +

  • basisregels voor een goede persoonlijke verzorging
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6 +

  • de (lichamelijke) veranderingen in de puberteit

voeding Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • belang van ontbijt, pauzehap en lunch
Inhoud voor: groep 3 en 4
  • belang van voedsel
  • belang van brood, fruit en melk bij ontbijt, pauzehap en lunch
  • maximaal 7x per dag iets eten of drinken
  • alternatieven voor riskant snoepgedrag
Inhoud voor: groep 5 en 6
  • belang van een goed voedingspatroon
  • behoefte aan voedsel, afhankelijk van lengte, gewicht, leeftijd en activiteit
  • onderscheid tussen basisvoedings­middelen (inclusief drinken) en extraatjes
  • variatie in eten en drinken
  • evenwicht in energieopname en energieverbruik
  • invloed van te veel of te weinig eten op je gezondheid
  • mogelijkheden tot verandering in het eetpatroon
Inhoud voor: groep 7 en 8
  • basisregels voor een gezond voedingspatroon
  • voedingsmiddelen uit de vijf groepen: brood/aardappelen, groente/fruit, melk/vlees, vet en drinken
  • variatie in en tussen deze groepen
  • hoofdtaken van de voedingsstoffen: eiwit, zetmeel, vet, vezels, water, vitamines en mineralen
  • belangrijkste voedingstips
  • overeenstemming tussen eet- en bewegingspatroon
  • mogelijkheden om het eetpatroon gevarieerder te maken
  • eigen verantwoordelijkheid voor delen van het voedingspakket
  • factoren die het eetgedrag en voedselkeuze beïnvloeden

rust, ontspanning, houding en beweging Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 3 en 4
  • belang van en aandacht voor rust/ontspanning, lichaamsbeweging en een verantwoorde (zit-)houding
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4

Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6

verslaving Van toepassing voor: groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 7 en 8
  • invloed van roken en alcohol op de gezondheid en het functioneren van mensen
  • factoren bij het ontstaan van verslavende gewoonten
  • standpuntbepaling ten opzichte van het zelf gebruiken van tabak en alcohol
  • eet of niet-eet verslaving (boulimia en anorexia)
  • drugsproblematiek

ziekte, handicaps en gezondheidszorg Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • voorbereiding op het periodiek geneeskundig (school)onderzoek of oriëntatie op een bezoek aan de huisarts
  • ervaringen met het ziekenhuis
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2 +

  • voorbereiding op het onderzoek van de (school)tandarts
  • ervaringen met ziek zijn en beter worden (koorts, besmetting, medicijnen, huisarts, preventie)
Inhoud voor: groep 5 en 6
  • verschillende mogelijkheden en grenzen van het lichaam met betrekking tot prestaties
  • ervaringen met chronische aandoeningen, ongemakken en handicaps
Inhoud voor: groep 7 en 8
  • gebruikmaken van de diensten van de gezondheidszorg: arts, periodiek geneeskundig (school)onderzoek, geneesmiddelen

ehbo Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 5 en 6
  • eenvoudige eerste-hulp vaardigheden
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6

sociaal-emotionele ontwikkeling Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

opkomen voor jezelf Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • de uniciteit van ieder mens
  • uiten van gevoelens, wensen en opvattingen
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2 +

  • eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeuren
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4 +

  • ontwikkeling van persoonlijke eigenschappen en vaardigheden
  • zelfbewuste houding
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6

rekening houden met anderen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • ontstaan en oplossingsmogelijkheden van conflicten in de eigen omgeving
  • wederzijdse afhankelijkheid van mensen
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2 +

  • oorzaken van conflicten: tegenstellingen in belangen, opvattingen en gevoelens
  • inleven in gevoelens, wensen en opvattingen van anderen
  • gelijktijdige deelname aan verschillende groepen met verschillende rollen
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4 +

  • rekening houden met en openstaan voor anderen
  • voor alle partijen passende oplossingen bij conflicten in de eigen omgeving
  • samenwerking in een groep
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6