bij kerndoel 4
Om te voorkomen dat het aanbod voor begrijpend en studerend lezen wordt ingevuld met technisch lezen, is technisch lezen hier apart uitgewerkt.
voorbereiding op... technisch lezen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
voorbereiding op technisch lezen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
relatie tussen gesproken en geschreven taal
- woorden, zoals de eigen naam en namen van voor het kind belangrijke personen/dingen, als globale eenheden lezen en schrijven
taalbewustzijn
- woorden in zinnen onderscheiden
- onderscheid tussen de vorm en betekenis van woorden
- woorden in klankgroepen verdelen
- reageren op en spelen met bepaalde klankpatronen in woorden; eerst door eindrijm en later met behulp van beginrijm
- fonemen als de kleinste klankeenheden in woorden onderscheiden, zoals bij p-e-n
alfabetisch principe
-
ontdekken dat woorden zijn opgebouwd uit klanken en dat letters met die klanken corresponderen
-
door de foneem-grafeemkoppeling nieuwe woorden lezen en schrijven
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2+
- fonetisch benoemen van de letters
- ontsleutelen van klankzuivere (km-, mk- en mkm-)woorden zonder eerst de afzonderlijke letters te verklanken
- lezen van klankzuivere woorden (van het type mmkm, mkmm en mmkmm)
- lezen van korte woorden met afwijkende spellingpatronen en meerlettergrepige woorden
- woordidentificatietechnieken
- steeds meer woorden automatisch herkennen
- gebruik van verschillende technieken om woorden snel en nauwkeurig te herkennen
- herkennen van lettercombinaties en spellingpatronen
- herkennen van lettergrepen in geschreven woorden
- herkennen van het unieke letterpatroon van (leen)woorden
- gebruikmaken van de betekenis van een woord
- gebruikmaken van de context van een woord
- compensatie/dispensatie en gerichte instructie voor dyslectische kinderen
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4+
- vooral aandacht voor het verhogen van het leestempo en het lezen van woorden met complexere woordstructuren, afwijkende spellingpatronen en leenwoorden
- compensatie/dispensatie en gerichte instructie voor dyslectische kinderen
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6+
- vooral aandacht voor het verhogen van het leestempo
- compensatie/dispensatie en gerichte instructie voor dyslectische kinderen