Kunstzinnige oriëntatie - leerlijn A - Groep 1 en 2 - Wat doet de leraar


leerlijn kunstzinnige oriëntatie: algemeen


Groep 1 en 2


  • De leraar stimuleert kinderen voorwerpen mee te brengen uit hun eigen geschiedenis. Ze vergelijkt bijvoorbeeld speelgoed en gebruiksvoorwerpen uit hun babytijd met dat wat ze nu gebruiken.
  • Ze nodigt ouders uit om te vertellen over de babytijd van hun kinderen.
  • Ze praat met kinderen over hoe mensen, dieren en de omgeving veranderen wanneer ze ouder worden. (zie het doorkijkje 'Prentenboeken')
  • Ze loopt met kinderen een rondje in de omgeving van de school en zoekt daarbij naar oude of bijzondere gebouwen en objecten. Ze laat kinderen daarna hierover vertellen en een werkstuk maken (bouwen, tekenen, verkleden, enz.).
  • Ze zingt met haar groep traditionele kinderliedjes en speelt oude (kring)spelletjes. (zie ook het doorkijkje 'Rituelen en gebruiken' bij groep 3/4!)


Wat doet de leraar in samenwerking met anderen?

(Bijvoorbeeld met de (interne) cultuurcoördinator, een kunstenaar, kunstvakdocent, educatief medewerker)

  • De leraar betrekt de culturele omgeving van de school bij themaprojecten en lessen kunstzinnige oriëntatie.
  • Ze beschouwt met kinderen meegebrachte voorwerpen uit hun eigen beeldcultuur en echte kunstwerken en stelt gerichte vragen om hen beter te leren kijken.
  • Ze brengt kinderen in aanraking met diverse vormen van kunst en cultuur; ze huurt in aansluiting op een themaproject bijvoorbeeld een schooltentoonstelling of bezoekt een voorstelling. (zie doorkijkje 'Kunstenaar in de klas')
  • Ze bereidt de kinderen voor op uitstapjes met behulp van bijvoorbeeld een lesbrief, vragen of activiteiten voor de kinderen.
  • Ze besteedt aandacht aan gedragregels, bijvoorbeeld welke kunstwerken of instrumenten mag je wel en niet aanraken.
  • Ze zorgt bij het organiseren van culturele activiteiten voor een goede afstemming en taakverdeling: wat kan zij zelf doen als leraar en wat neemt de kunstenaar, vakdocent of educatief medewerker van een culturele instelling van haar over.