Kunstzinnige oriëntatie - leerlijn A - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


leerlijn kunstzinnige oriëntatie: algemeen


Groep 1 en 2


Prentenboeken

Juf Lisanne werkt aan een project over het prentenboek 'Het Huisje dat verhuisde’.
Naar aanleiding van dit prentenboek bekijken de kinderen vier verschillende prenten:

Huisje in de winter

1. Huisje in de winter

Huisje in de zomer
2. Huisje in de zomer

Huisje tussen de bulldozers
3. Huisje tussen de bulldozers

Huisje in de stad
4. Huisje in de stad


De juf bespreekt met de kinderen dat het Huisje elke keer hetzelfde blijft, maar dat de omgeving van het Huisje verandert.

Daarop krijgen de kinderen vier verschillende muziekfragmenten te horen en stelt juf Lisanne de volgende vraag:
'Welke muziekjes vinden jullie bij welke prenten passen, en waarom?’

Fragment 1: 'An American in Paris', Gershwin

Fragment 2: 'Volière’, Saint Saëns

Fragment 3: 'Winter’, Vivaldi

Fragment 4: 'Romeo en Julia’, Prokofiev


(Bron: Nieuwmeijer, C. (2008). Het prentenboek als Invalshoek. Assen: van Gorcum.)


Kunstenaar in de klas

Sinfonietta Schipper mag ik overvaren

In het project 'Schipper mag ik overvaren’ van het Amsterdam Sinfonietta, maken kleuters kennis met muziek en 'echte’ musici. Het project bestaat uit een inleidende les, een concert door de musici op school en een verwerkingsles. In de inleidende les worden de kinderen op het komende concert voorbereidt. Zo leren ze onder andere het lied; 'Wie ben jij?’ In dit lied maken ze kennis met drie verschillende strijkinstrumenten: de viool, de altviool en de cello.
Dan komen de musici op school voor het concert. Hoe groot is de verbazing als blijkt dat zij met hun mooie instrumenten óns lied kunnen spelen, en wat klinkt dat prachtig! Aan het eind van het concert mag iedereen die dat wil een viool of ander instrument proberen.

cd Kleuter Sinfonietta, fragment 1: 'Wie ben jij'

Bladmuziek: 'Wie ben jij?' (pdf, 126 kB)

(Bron: (2007). Schipper mag ik overvaren. Sinfonietta Amsterdam, Afdeling Educatie van Het Concertgebouw. Amsterdam.)