Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor de beschrijving van de stand van zaken van het schoolvak Nederlands maken we gebruik van de drieslag Beoogd-Uitgevoerd-Gerealiseerd curriculum
Vanaf 2011 wordt bij het examen Nederlands in het vmbo het referentiekader taal in acht genomen.
Veel scholen worstelen met de invulling van hun burgerschapsonderwijs op school. Inzetten op rijk en betekenisvol taalonderwijs (met boeken!) biedt echter volop kansen. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je vanuit de geactualiseerde kerndoelen Nederlands je taalonderwijs zo vorm dat je meteen inzet op de burgerschapsontwikkeling van je leerlingen?
Heb je zicht op de landelijke eisen voor Taal-Nederlands? Bekijk dan wat goed gaat, wat aandacht vraagt en welke keuzes je als schoolteam maakt.
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.