Zoeken
verfijn de resultaten
Een les over klimaatzones koppelen aan rekendoelen die gaan over het aflezen en vergelijken van tabellen en grafieken. Bij een geschiedenisles over onderduikers in de Tweede Wereldoorlog leerlingen een betoog laten schrijven over de vraag of er goed aan gedaan is de dagboeken van Anne Frank te publiceren. SLO en Kidsweek laten in een samenwerkingsproject zien hoe je samenhang tussen de verschillende vakken en leergebieden kunt versterken. ‘Als samenhang goed wordt vormgegeven, draagt dit bij aan betekenisvol leren. De betrokkenheid en motivatie van leerlingen kunnen dan toenemen’, stellen projectleiders Anne-Christien Tammes van SLO en Femke Ruiter van Kidsweek.
Artikel van Prima Onderwijs
Burgerschapsonderwijs op basisscholen wordt minder vrijblijvend, als het aan de overheid ligt. Het nieuwe wetsvoorstel wil dat scholen burgerschap planmatig in hun lesaanbod verwerken. "Daarbij gaat het om een versterking van het burgerschapsonderwijs”, legt leerplanontwikkelaar Annette van der Laan uit. "Scholen doen al veel, maar nog niet allemaal even plan- en doelmatig." Er wordt ingezet op twee trajecten: aanscherping van de wet en een curriculumherziening.
Artikel uit Tangram Magazine 2020 - 2021
Nederlandse leerlingen kunnen beter rekenen dan ze nu laten zien. Maar hoe krijg je ze zover? SLO probeert een steentje bij te dragen. Didactief sprak met leerplantonwikkelaar Marc van Zanten.
Artikel uit Didactief mei 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Maar hoe bepalen schoolleiders en leraren de juiste interventies? ‘Kijk of er sprake is van achterstanden of vertraging en durf vervolgens keuzes te maken in het curriculum’ is de kern van het advies van SLO. Om scholen en leraren bij passende keuzes voor hun school en hun leerlingen te ondersteunen, heeft SLO haar handreikingen en relevante tools gebundeld op www.slo.nl/npo.
Artikel van Prima Onderwijs
Met artikelen over o.a. samenhang in vakken, schrijfonderwijs en rekenonderwijs.
Als Lissa Brugmans bij wereldoriëntatie de Tweede Wereldoorlog behandelt, geeft ze tegelijkertijd les in rekenen en taal. Haar leerlingen vinden deze manier van les krijgen geweldig: “Ze staan allemaal aan.” Ook Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-SLO'er, is groot voorstander van het aanbrengen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen. Met collega’s en het onderwijsveld heeft ze een stappenplan Kansen voor samenhang ontwikkeld waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Een goede schrijfvaardigheid ondersteunt het leren en ontwikkelen. Het huidige schrijfonderwijs helpt leerlingen echter nog onvoldoende vooruit, zegt Marleen van der Lubbe van de Inspectie van het Onderwijs. Anke Herder van SLO legt uit hoe de nieuwe Handreiking Schrijfonderwijs op peil scholen kan helpen om tot effectief schrijfonderwijs te komen. Schoolleider Charlotte Medendorp denkt dat de handreiking en bijbehorende reflectiewijzer daarvoor genoeg houvast bieden.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Rutger Voshaar geeft met veel enthousiasme les aan groep 7 en 8 van de Dr. M.L. Kingschool in Denekamp. Maar lesgeven alleen biedt hem niet genoeg uitdaging. Hij wil blijven vernieuwen, een optimaal lesaanbod ontwikkelen en zorgen dat de school zelfredzame, enthousiaste leerlingen aflevert die graag willen leren. Rutger is één van de curriculumspecialisten op zijn school. SLO-leerplanontwikkelaar Moniek Warmer voelt hem aan de tand over zijn rol.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Dat was even schrikken in april, toen de onderwijsinspectie in haar rapport Peil.Rekenen-Wiskunde bezorgd liet weten dat veel leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen’. Uit onderzoek bleek dat aan het eind van de basisschool slechts een derde van de leerlingen het streefniveau 1S haalt, terwijl de ambitie ligt op twee derde. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel, vindt Stanja Oldengarm, leerplanontwikkelaar rekenen en wiskunde bij SLO. Internationaal onderzoek onder groep 6-leerlingen laat juist een positieve ontwikkeling zien.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Het ministerie van OCW verzocht SLO om een bijdrage te leveren aan het NPO. Met onze bundeling van kennis over het curriculum willen wij de scholen ondersteunen om de leerresultaten en de ontwikkeling van alle leerlingen zo optimaal mogelijk te laten zijn, ook na de coronapandemie.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021