Zoeken
verfijn de resultaten
Sommige leerlingen hebben moeite met de Nederlandse taal, maar spreken wel meerdere andere talen. Misschien vinden ze zinsopbouw lastig, omdat die in hun moedertaal anders is. Een leerkracht die daar oog voor heeft, kan hen beter helpen. En, minstens zo belangrijk: als de leerkracht de waarde erkent van wat kinderen wél weten en kunnen, voelen zij zich meer thuis en gaan ze beter leren.
Digitale technologie speelt een steeds grotere rol in ons leven. Zo’n belangrijke rol dat het van invloed is op onze gezondheid. Zowel positief, als negatief. Het is de kunst daar een goede balans in te vinden. Allard Strijker, leerplanontwikkelaar digitale geletterdheid en digitalisering bij SLO, ziet een duidelijke taak voor het onderwijs om kinderen en jongeren daarin te begeleiden.
Leerlingen hebben uiteenlopende interesses. Hierbij aansluiten is goed voor hun motivatie. Ze voelen zich meer betrokken en verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit vraagt om een breed onderwijsaanbod op school, waaruit leerlingen kunnen kiezen. Daar ligt een belangrijke taak voor de school. Wat ga je doen en wat ga je laten? In deze special laten scholen in po en vo zien welke afwegingen ze maken in hun curriculum.
Wat gebeurt er in het primair onderwijs op het gebied van bouwen? In het basisonderwijs wordt de basis voor bouwen gelegd met ontwerpend leren. Ontwerpend leren is onderdeel van wetenschap en technologie, en precies dát is wat door alle basisscholen gegeven zou moeten worden.
Als klein meisje wilde ze al juf worden. Marjan Lagraauw besefte van jongs af aan dat bij het speciaal onderwijs haar hart ligt. ‘Eigenlijk zijn alle kinderen speciaal. Maar kinderen die net even anders zijn, daar werk ik het liefst voor.’ Met haar werk hoopt Marjan eraan bij te dragen dat kinderen in het speciaal onderwijs zich gehoord en gezien voelen. ‘Daarom is burgerschapsonderwijs voor deze leerlingen minstens zo belangrijk als in het reguliere onderwijs. Je laat kinderen ervaren dat ze hun mening mogen geven en hoe ze een stem krijgen.’
Met artikelen over o.a. rijk leesonderwijs, nieuwe kerndoelen voor (v)so en samen schrijven is samen leren.
Voor basisschoolleerkrachten zijn methodes heel belangrijk bij het invullen van het reken-wiskundeonderwijs. In Nederland wordt met verschillende methodes gewerkt. Maar zijn die qua inhoud hetzelfde? Welke prestaties worden er van leerlingen verwacht? Krijgen ze wel dezelfde kansen om te leren? Marc van Zanten, SLO-leerplanontwikkelaar onderzocht achttien reken-wiskundemethodes en promoveerde met zijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht. “Ook binnen dezelfde methode kunnen leerkansen verschillen.”
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
In een hoekje spelen kleuters winkeltje, later gaan ze appels tellen en ’s middags leest de juf een boekje voor over de markt. Een thema als 'boodschappen doen' lijkt simpel, maar kleine, actieve thema’s sluiten écht aan bij de belevingswereld van kinderen. In je onderwijs kun je er bovendien alle kanten mee op. Een mix van onderwijsactiviteiten, afgestemd op het thema, zorgt dat kinderen spelenderwijs leren. Voor scholen die thematisch werken naar een hoger niveau willen brengen, ontwikkelde SLO de handreiking Thematiseren met jonge kinderen.
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
Sinds de spraakmakende documentaireserie Klassen staat het belang van het schooladvies weer bij iedereen op het netvlies. Hoe komt een goed advies tot stand? Wat kunnen scholen voor basis- en voortgezet onderwijs doen om leerlingen een vlotte start in het vo te laten maken? Daarover maakte SLO met OCW en zeven scholen de Handreiking Schooladvisering; een online brochure met informatie, tips en praktijkvoorbeelden. Een kijkje in de praktijk in Doetinchem en Rijswijk.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Leerplanontwikkelaar Maarten Pieters werkt aan de afronding van een promotieonderzoek naar wat natuurkundeleraren belangrijk vinden in hun vak en hoe vakvernieuwingen sinds de jaren 70 daarin weerspiegeld worden. Het levert lessen op voor curriculumvernieuwing anno 2020.
Artikel uit Didactief Special december 2020