Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor elk algemeen vak op vmbo-, havo en vwo-niveau kan staatsexamen worden afgelegd.
Wat betreft de beoordeling van het examenwerk en de becijfering is er evenzeer een specifieke staatsexamenregeling. Immers, het reguliere schoolexamen in de vorm van het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is door het college-examen ondervangen.
Deze scholen hebben reeds ervaring met staatsexamens opgedaan. In een eerder jaar hebben deze scholen een code of registratie van DUO Groningen ontvangen. In september voorafgaand aan het volgende examenjaar stuurt DUO een formulier toe. De scholen zijn met hun examenlocaties bekend bij DUO.
Indien de school nog niet eerder bij de staatsexamens betrokken is geweest, zal de school zich uiterlijk vóór 15 oktober voorafgaand aan het betreffende examenjaar moeten aanmelden.
In het reguliere basisonderwijs zijn scholen verplicht een eindtoets af te nemen. Alle leerlingen van groep 8 maken de toets.
Leerdoelen en succescriteria vormen een belangrijk bestanddeel van formatief evalueren. Aan de hand van succescriteria kun je bepalen hoever een leerling gevorderd is iets te leren.
Het onderwijs Nederlands wordt veelal gekenmerkt door een verkavelde praktijk: vakonderdelen als lezen, schrijven, mondelinge vaardigheden, spelling, grammatica en woordenschat komen gescheiden van elkaar aan de orde. Lesmethodes, zowel in de onderbouw als de bovenbouw, ondersteunen door hun opbouw in hoofdstukken en modules doorgaans deze verkavelde aanpak van het vak.
Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs is uiteindelijk gericht op tekstvaardigheid, op het effectief leren hanteren van verschillende genres in verschillende contexten. Voor de didactische vormgeving van dit onderwijs maken we gebruik van een zogeheten onderwijsleercyclus (Burns & Joyce, 1991).
In geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs staat de tekst centraal. Het doel van GLS is het vergroten van de tekstvaardigheid (geletterdheid) van leerlingen.