Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Om goed over het curriculum te kunnen praten, zijn gemeenschappelijke begrippen nodig. In deze publicatie worden de belangrijkste curriculumgerelateerde begrippen gedefinieerd.
Voor de beoordeling van de luister- en kijkvaardigheid van de leerlingen zijn de kenmerken van de taakuitvoering Mondelinge vaardigheid - luisteren 2F van het referentiekader taal bruikbaar.
Voor de beoordeling van de leesvaardigheid van de leerlingen zijn de kenmerken van de taakuitvoering Lezen 2F van het referentiekader taal bruikbaar.
Voor de beoordeling van de gespreksvaardigheid van leerlingen zijn de kenmerken van de taakuitvoering Mondelinge vaardigheid - Spreken en Gesprekken voeren 2F van het referentiekader taal bruikbaar.
Voor de beoordeling van de schrijfvaardigheid van de leerlingen zijn de kenmerken van de taakuitvoering Schrijven 2F van het referentiekader taal bruikbaar.
Op deze website vind je een beschrijving van de niveaus A1 en A2 van het Europees Referentiekader voor het Mandarijn.
Momenteel wordt de toekomst van het Referentiekader onderzocht. Aanleiding hiervoor is een evaluatie uit 2022, waarin werd geconcludeerd dat het kader onvoldoende aansluit op de onderwijspraktijk, hiaten kent en tot verkaveling van het onderwijsaanbod leidt. SLO werkt in opdracht van OCW aan scenario’s voor vernieuwing, waarbij de verbinding met geactualiseerde kerndoelen, examenprogramma’s en mbo-eisen centraal staat. Mogelijke uitkomsten variëren maar hebben effect op de structuur, inhoud en niveau-indeling van een toekomstige uitwerking. In het najaar van 2025 volgt besluitvorming over de toekomstige vorm en functie van het Referentiekader, met als doel één duidelijke, samenhangende en ambitieuze opdracht aan scholen voor het taal- en rekenonderwijs.