Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Rekenen en wiskunde is essentieel voor onderwijs en samenleving; hier vind je het curriculum, schoolpraktijk en materialen.
Op deze pagina vind je adviezen en materialen om burgerschap te versterken, met aandacht voor didactiek, samenhang, toetsing en organisatie.
Op deze pagina vind je adviezen en materialen om digitale geletterdheid te versterken met aandacht voor didactiek, samenhang, toetsing, organisatie.
Heb je zicht op de landelijke eisen voor digitale geletterdheid? Bekijk dan wat goed gaat, wat aandacht vraagt, welke keuzes je als schoolteam maakt.
Wil je Digitale Geletterdheid versterken? Begin bij de basis: weet wat de overheid verwacht en zie in onderzoeken hoe scholen daaraan voldoen.
De publicaties op deze pagina zijn ontwikkeld in samenwerking met groepen docenten. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Digitale geletterdheid is essentieel voor onderwijs en samenleving; hier vind je het curriculum, schoolpraktijk en materialen.
De huidige kerndoelen zijn niet actueel en ruim geformuleerd. Dit geeft onduidelijkheid bij leraren over wat moet en mag en leidt tot werkdruk en overladenheid.
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument bij het maken van doordachte curriculumkeuzes en de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen.