Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Lessenserie voor groep 5 behorende bij het project Leren schrijven met peer response.
Wat zijn zinvolle doelen om aan te werken in deze laatste periode van het schooljaar als het gaat om het aanbod rekenen-wiskunde in groep 5 en 6? Hoe zorg je er voor dat leerlingen onderhouden wat ze hebben geleerd, het kunnen toepassen in hun thuissituatie en het plezier in rekenen-wiskunde behouden?
Wat zijn zinvolle doelen om aan te werken in deze laatste periode van het schooljaar als het gaat om je aanbod rond lezen, taal en spelling aan leerlingen in groep 5-6?
Het onderwijs ziet er in deze tijd ineens heel anders uit. Je zult scherp moeten kiezen welke doelen wel en welke niet haalbaar zijn. Wat zijn de belangrijkste doelen voor wereldoriëntatie? Wat is voor je leerlingen belangrijk? Waar moet je aan denken als hen optimaal wilt voorbereiden voor de overgang naar het voortgezet onderwijs?
De techniek van lezen in groep 5/6 is vooral gericht op automatiseren van het leesproces; het gaat om fluency. Leerlingen leren vlot, makkelijk en accuraat teksten lezen. Daarvoor leren ze gebruik te maken van de betekenis van een woord en van de context van een woord.
Vergeleken met groep 3/4 worden de onderwerpen in de zakelijke teksten geleidelijk minder contextgebonden. Ze kunnen ook over minder nabije omgeving handelen en zich afspelen in de toekomst of in het verleden. Ook abstracte onderwerpen komen voor, bijvoorbeeld bij de zaakvakken. De zakelijke teksten hebben net als in groep 3/4 een herkenbare structuur.
De leerlingen koppelen eigen kennis (‘kennis van de wereld’) en ervaringen aan de inhoud van de tekst. Het gaat om kennis van het onderwerp en (bij verhalen en gedichten) ook om eigen gevoelens, ideeën, angsten, dromen, wensen, verlangens, normen en waarden.
De activiteiten in groep 5/6 bouwen voort op groep 3/4: leerlingen breiden hun kennis (wat is waar te vinden) en hun vaardigheden (je weg vinden in aanbod en bronnen) uit. Ze worden wegwijs gemaakt in bibliotheek, documentatiecentrum/mediatheek, en in naslagwerken, boeken, kranten en tijdschriften.