Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma Media, Vormgeving en ICT voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen een of meer praktijkgerichte programma’s aanbieden.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma Horeca, Bakkerij en Recreatie voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen een of meer praktijkgerichte programma’s aanbieden.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma Dienstverlening en Producten voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen een of meer praktijkgerichte programma’s aanbieden.
Dit examenprogramma beschrijft de inhoud van het praktijkgerichte programma Technologie en Toepassing voor de gemengde en theoretische leerweg (gl en tl) in het vmbo. Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen een of meer praktijkgerichte programma’s aanbieden.
SLO kreeg van OCW opdracht om van een aantal vakken de examenprogramma's te actualiseren, zodat ze meer aansluiten bij de wereld van nu. De geactualiseerde examenprogramma’s geven leraren meer richting en ruimte, zegt Gerdineke van Silfhout, programmamanager actualisatie examenprogramma’s bij SLO.
SLO monitort de invoering van het examenprogramma bedrijfseconomie. Begin mei staat opnieuw een monitoronderzoek uit. Hoe landt het examenprogramma bij docenten? Wat wordt gewaardeerd, waar is verbetering nodig? De vorige monitorronde was mede input voor de aanpassingen in de syllabus havo. In deze nieuwe ronde ligt de nadruk op het examenprogramma vwo. In dit interview spreekt oud-SLO'er Marc den Elzen met drie bovenbouwdocenten. Hoe ervaren zij het examenprogramma?
Een artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, nr. 3, mei 2022.
Huibert de Jonge: 'De motivatie van leerlingen is nu groter, omdat ze meer te kiezen hebben.'
Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven om de kerndoelen en examenprogramma’s van een aantal vakken te actualiseren. Hiervoor richt SLO voor de kerndoelen teams in, voor de examenprogramma's vakvernieuwingscommissies:
- Voor elk leergebied of vak wordt een team of vakvernieuwingscommissie samengesteld, die de kerndoelen of examenprogramma’s gaan actualiseren. Deze teams en commissies bestaan uit leraren, vakexperts en curriculumexperts. Zij gaan onder begeleiding van een procesregisseur aan de slag.
- Deze teams en vakvernieuwingscommissies werken samen met een advieskring. De advieskring geeft feedback en reflecteert op tussenproducten. De advieskring bestaat uit vertegenwoordigers van onder andere vakverenigingen, wetenschappers, lerarenopleidingen en andere relevante netwerken passend bij het betreffende vakgebied. Daarnaast kunnen de teams en commissies vakexperts raadplegen.
De landelijk vastgelegde kerndoelen en examenprogramma’s zijn niet meer actueel. De huidige kerndoelen zijn vastgesteld in 2006 en bij de examenprogramma’s variëren ze per vakgebied. Ook zijn de huidige kerndoelen ruim en globaal geformuleerd. Dit geeft onduidelijkheid bij leraren over wat ‘moet en mag’ en het leidt tot werkdruk en overladenheid. Om leerlingen goed voor te blijven bereiden op hun vervolgopleiding en toekomst, is het noodzakelijk om de kerndoelen en examenprogramma’s te actualiseren. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld voert SLO deze opdracht uit.