Structureel

15 december 2022

De vakinzichtkaart structureel inzetten

Geef de vakinzichtkaart een vaste plek in je onderwijs. Leer je leerlingen biologische kennis structureren en integreren,  zodat ze in staat zijn biologische vraagstukken zelf te duiden en op te pakken. Dat kan met de kaart zelf of door de kaart naast je lesboek te leggen.

Als je de kaart structureel inzet, nemen ze moeilijke begrippen als vanzelfsprekend op in hun vocabulaire. Van dit alles reiken we je voorbeeldmatige leeractiviteiten aan.

Leeractiviteit 1

Maak er de gewoonte van om een paragraaf te openen of af te sluiten met de vakinzichtkaart. Neem het onderwerp van een hoofdstuk, bijvoorbeeld de werking van de nieren. Het doel is om na afloop in gesprek te komen over de ringen met vragen als:

  • Waar hebben we naar gekeken als het gaat om de ring met systeemconcepten?
  • Past de inhoud van dit hoofdstuk ook bij andere systeemconcepten?
  • Welke organisatieniveaus zijn we tegengekomen in deze paragraaf?
  • Kun je wat je hebt geleerd ook koppelen aan een lager of hoger organisatieniveau?

Leeractiviteit 2

Gebruik de vakinzichtkaart  op een willekeurig moment in de les. Zet de leeractiviteit stop, bijvoorbeeld over de reproductie van cellen, en pak de kaart er bij. Kies een van onderstaande voorbeelden:

  1. Benoem klassikaal samen met de leerlingen, met welk onderdeel van de vakinzichtkaart je bezig bent.
  2. Vraag groepjes leerlingen de vraag te verbinden met biologische concepten op een hoger of lager niveau.
  3. Bespreek vervolgens samen de overeenkomsten en verschillen.

Leeractiviteit 3

Pak de vakinzichtkaart op zonder de methode en ga het gesprek aan met je leerlingen. Bouw dit over de jaren op van brugklas tot examenklas:

  • met begeleidende vragen tot zelf vragen bedenken;
  • van het wat is naar het verlopen processen bij;
  • van een ring naar meerdere ringen;
  • ...