Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 49 - Groep 5 en 6 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.


Groep 5 en 6


Wat doet de leraar?

  • De leraar introduceert (vanuit de krant) de temperatuur en neerslaggegevens van vijf steden: Rome, Parijs, Amsterdam, Moskou en Oslo.
  • Zij praat naar aanleiding van deze gegevens over de Europese klimaten: zeeklimaat, landklimaat en Middellandse zeeklimaat (m.b.v. de klimaatkaart van Europa uit de atlas).
  • Zij deelt een kaartje uit van Europa met de oorspronkelijke plantengroei en ze vraagt de kinderen antwoord op de volgende vragen:
    • Waar komt naaldwoud voor?
    • Waar toendra?
    • Waar altijd groene mediterrane vegetatie?
    • Wat valt je op aan de Palmgrens?
    • Tot waar kunnen wijndruiven worden verbouwd?
    • Waar loopt de graangrens? Wat wil dat zeggen?
  • De leraar legt, met behulp van foto's of video, uit wat een gletsjer is.
  • Zij introduceert de natuurkundige kaart van Zwitserland en vraagt daarop aan te geven:
    • vergletsjerde gebieden;
    • toppen boven de 4000 m.
  • Zij bespreekt de resultaten en introduceert een kaart van Europa met de huidige gletsjers en de ijsuitbreiding tijdens de laatste ijstijd.
  • Zij inventariseert samen met de kinderen waar in Europa nu nog gletsjers voorkomen en waar Europa met ijs bedekt was tijdens de laatste ijstijd.

Toelichting: Mental map

De kaart die mensen in hun hoofd hebben van hun eigen omgeving, van Nederland, Europa en de wereld. Bijvoorbeeld de mental map van Nederland: uit je hoofd een beschrijving kunnen geven van:

  • waar de provincies liggen;
  • welke belangrijke steden je (successievelijk) passeert als je met de trein van Groningen naar den Haag rijdt;
  • welke provincies grenzen aan Duitsland en aan België;
  • waar de meeste droogmakerijen voorkomen;
  • waar je de meeste kans hebt op gebieden met reliëf;
  • welke borden je moet volgen als je vanuit Utrecht met de auto naar Meppel moet;
  • enzovoort.