Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 49 - Groep 1 en 2 - Wat doen de kinderen


De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.


Groep 1 en 2


Wat doen de kinderen?

  • De kinderen doen ontdekkingen, experimenten en onderzoek met betrekking tot:
    • temperatuur (zon);
    • neerslag (bewolking, regen);
    • wind
  • Ze kijken naar foto's of videobeelden van Zwitserland waarop te zien zijn: kabelbaan, koeien op de alm, berghut, bergbeklimmers, hooien in het dal, rivier in het dal, de postbus op een pasweg, wandelaars met rugzak, gemzen en steenbokken, tandradbaan, plezierboot op één van de meren, trein die tunnel inrijdt, etc.
  • Ze maken een ansichtkaart van Zwitserland.

Toelichting: Mental map

De kaart die mensen in hun hoofd hebben van hun eigen omgeving, van Nederland, Europa en de wereld. Bijvoorbeeld de mental map van Nederland: uit je hoofd een beschrijving kunnen geven van:

  • waar de provincies liggen;
  • welke belangrijke steden je (successievelijk) passeert als je met de trein van Groningen naar den Haag rijdt;
  • welke provincies grenzen aan Duitsland en aan België;
  • waar de meeste droogmakerijen voorkomen;
  • waar je de meeste kans hebt op gebieden met reliëf;
  • welke borden je moet volgen als je vanuit Utrecht met de auto naar Meppel moet;
  • enzovoort.