Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 48 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.


Groep 3 en 4


Doorkijkje

Vier waterhoeken

Meester Rolf heeft in zijn klas vier hoeken ingericht. In elke hoek ligt op een tafeltje een foto. Op die vier foto's is het volgende te zien:

  • strand, branding, zee, duinen, kinderen die spelen en kastelen bouwen, mensen die zwemmen, een visser naast zijn hengel, een ijscokraan, etc. (foto van de zee);
  • rivier met dijken, uiterwaard met koeien, kribben, steenfabriek, binnenvaartschepen, veerpontje, meanders (bochten), fietspad over de dijk, etc. (foto van rivier);
  • kanaal met binnenvaartschepen, geen bochten, een zeilboot, een visser langs de kant, etc. (foto van een kanaal);
  • meer met zeilboten, kano's, pleziermotorboten, een uitspanning met terras, een recreatiehaven, etc. (foto van een meer).

De kinderen gaan in groepjes langs de foto's en krijgen opdracht naar de foto's te kijken en met elkaar te bespreken wat ze er op zien, of ze dat herkennen en hoe ze denken dat het is gevormd.
Meester Rolf begeleidt de groepjes en gaat met ze in gesprek vanuit de vragen:

  • Waarnemen
    • Wat zie je?
    • Hoe ziet het eruit?
    • Wat kun je zeggen over aantallen, hoogte, diepte, breedte, afstand?
  • Verklaren/begrijpen
    • Wat denk je, is de omgeving op deze foto gemaakt door de natuur of door de mens?
    • Waarom denk je dat?
  • Herkennen
    • Waar heb je zo'n omgeving wel eens vaker gezien?
    • Lijkt deze omgeving op de omgeving waar jij woont?
    • Wat is anders dan op de andere drie foto's?
    • Wat is hetzelfde?

Als alle groepjes alle hoeken hebben bezocht, vat meester Rolf met de kinderen de resultaten samen.