Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 48
Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
water in nederland Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- zee, strand en duinen
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- rivieren, kanalen en meren
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- verdediging tegen het buitenwater (de zee)
- terpen
- duinen
- dijken (Westfriese Omringdijk, Zuiderzeewerken en Deltaplan)
- bemalen van laaggelegen land
- molen(gang)/ gemaal
- boezemgebied
- veenpolders
- droogmakerijen
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
- verdediging tegen het binnenwater
- rivieren
- dijken
- dynamisch rivierbeheer (de rivier moet weer ruimte krijgen)
- polders aanwijzen die bij extreem hoge afvoer water gaan bergen
- de (3891) polders in Nederland als een vorm van 'landmaken'
- terpenlandschap
- ontginningen van het veen, veenpolders (het 'oude land') en veenafgravingen (Utrechts plassengebied, Groningse en Drentse veenkoloniën)
- aandijkingen van opslibbend land
- waddenkustbuitendijkse schorren in Zeeland
- droogmakerijen (Beemster, Haarlemmermeer, Zuiderzeepolders)