Oriëntatie op jezelf en de wereld - Natuur en techniek - kerndoel 43 - Groep 3 en 4 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.


Groep 3 en 4


Wat doet de leraar?

Bij Weer:

  • De leraar zorgt voor materiaal waarmee de kinderen de regen kunnen opvangen, de windrichting kunnen bepalen en de temperatuur kunnen meten. Als de kinderen nog niet eerder met een thermometer hebben gewerkt kunnen ze dat in deze les leren.
  • Zij gaat met de kinderen naar buiten om de waarnemingen te doen.
  • Zij maakt een werkblad waarop de kinderen hun waarnemingen eenvoudig in kunnen vullen (bijv. door het aankruisen van een tekeningetje).
  • Zij bespreekt enkele keren per jaar (in verschillende seizoenen) met de kinderen het weer van die dag. Ze bewaart de waarnemingen, zodat ze bij een volgende bespreking vergeleken kunnen worden.
  • Zij zorgt voor eenvoudige instrumenten om het weer te meten.
  • Zij gaat met de kinderen naar buiten om metingen uit te voeren.
  • Zij laat groepjes kinderen de metingen op andere dagen herhalen en noteren bij de vorige resultaten.
  • Zij praat met de kinderen over de meetresultaten.

Bij Klimaat:

  • De leraar legt contact met bijv. een school in Katwijk en Maastricht, waardoor kinderen meetgegevens kunnen uitwisselen.
  • Zij zorgt er voor dat er meetinstrumenten beschikbaar zijn (thermometer, regenmeter, windmeter).
  • Zij zorgt voor identieke registratieformulieren in Enschede en IJmuiden.
  • Zij laat kinderen de registratieformulieren vergelijken en daar conclusies uit trekken.
  • Zij reikt verklaringen aan.
  • Zij zorgt er voor dat er informatie beschikbaar is over de vier seizoenen in Nederland met betrekking tot het weer.

Toelichting: Landschap

Alles om ons heen is landschap. Een veel gehanteerde tweedeling is:

Natuurlandschap:
een landschap dat (vooral) gevormd is door processen in de natuur, bijvoorbeeld een rivierenlandschap, een hooggebergtelandschap. Het enige (nog echte, zegt men), natuurlandschap in Nederland is het waddenlandschap.

Cultuurlandschap:
een landschap dat gevormd is door ingrijpen van de mens, bijvoorbeeld een stads-/dorpslandschap, een droogmakerij/IJsselmeerpolder, ingedijkt land, enzovoort.

Eigenlijk is er in Nederland altijd sprake van een combinatie van beiden, bijvoorbeeld een es- en brinkdorplandschap op een stuwwallenlandschap of een polder (landschap) op een veen- of zeekleilandschap.