Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 39 - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar
De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Wat doet de leraar?
- De leraar bedenkt geschikte onderwerpen bij het thema waarbij de kinderen een onderzoeksvraag kunnen formuleren.
- Zij geeft aanwijzingen om geschikte bronnen over het onderwerp te vinden zowel in de (school)bibliotheek als in websites op internet.
- Zij moedigt ze aan om op een paar momenten even een time-out te nemen om de resultaten tot op dat moment te bespreken en afspraken te maken over 'hoe nu verder'.
- Zij begeleidt de kinderen bij het onderzoek en stelt relevante vragen in het kader van de ingrepen in de omgeving en de verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en zorg van de mens daarbij.
- Ze vraagt naar meningen van kinderen over het onderwerp.
- De leraar laat de zorg voor de omgeving terugkomen bij onder andere de lessen aardrijkskunde en natuur waar dit relevant is.
Toelichting: Landschap
Alles om ons heen is landschap. Een veel gehanteerde tweedeling is:
Natuurlandschap:
een landschap dat (vooral) gevormd is door processen in de natuur, bijvoorbeeld een rivierenlandschap, een hooggebergtelandschap. Het enige (nog echte, zegt men), natuurlandschap in Nederland is het waddenlandschap.
Cultuurlandschap:
een landschap dat gevormd is door ingrijpen van de mens, bijvoorbeeld een stads-/dorpslandschap, een droogmakerij/IJsselmeerpolder, ingedijkt land, enzovoort.
Eigenlijk is er in Nederland altijd sprake van een combinatie van beiden, bijvoorbeeld een es- en brinkdorplandschap op een stuwwallenlandschap of een polder (landschap) op een veen- of zeekleilandschap.