Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 39 - Groep 1 en 2 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.


Groep 1 en 2


Wat doet de leraar?

  • De leraar maakt een wandeling met de kinderen in het bos.
  • Zij wil de kinderen laten ervaren hoe belangrijk, hoe waardevol natuur voor mensen is.
  • Zij geeft de kinderen de 'opdracht' goed hun ogen, neus en oren te gebruiken.
  • Op een rustig plekje laat ze kinderen over hun ervaringen vertellen.
  • Zij stelt een programma op om samen met de kinderen te zorgen voor planten en materialen waarmee de kinderen werken.

Toelichting: Landschap

Alles om ons heen is landschap. Een veel gehanteerde tweedeling is:

Natuurlandschap:
een landschap dat (vooral) gevormd is door processen in de natuur, bijvoorbeeld een rivierenlandschap, een hooggebergtelandschap. Het enige (nog echte, zegt men), natuurlandschap in Nederland is het waddenlandschap.

Cultuurlandschap:
een landschap dat gevormd is door ingrijpen van de mens, bijvoorbeeld een stads-/dorpslandschap, een droogmakerij/IJsselmeerpolder, ingedijkt land, enzovoort.

Eigenlijk is er in Nederland altijd sprake van een combinatie van beiden, bijvoorbeeld een es- en brinkdorplandschap op een stuwwallenlandschap of een polder (landschap) op een veen- of zeekleilandschap.