Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 9
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
INHOUD - aanbod van teksten Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- verhalende prentenboeken, voorleesboeken, boeken met rijmpjes, versjes, dichtbundels, informatieve prentenboeken
- genres: avonturenverhalen, realistische verhalen, detectiveverhalen, griezelverhalen, dierenverhalen
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen
- genres: ook historische verhalen, sprookjes
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- passend bij deze leeftijd
- humoristische verhalen, verhalen over andere culturen
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
- passend bij leeftijd
- science fiction
INHOUD - plezier in lezen Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- plezier in voorgelezen worden, zelf (digitale) boeken bekijken en 'lezen'
- praten over boeken
- zelf 'voorlezen' (bijv. aan knuffel of klasgenoot)
- geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
- stempelen, 'schrijven'
Inhoud voor: groep 3 en 4
- plezier in voorgelezen worden, zelf lezen en zelf voorlezen
- belangstelling voor verhalende (waaronder poëzie) en informatieve teksten
- gemotiveerd om zelf te kunnen lezen
- geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
- lezen en bespreken van jeugdliteratuur
- zelf schrijven
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- ontwikkelen van eigen literaire smaak
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6