Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 6 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.


Groep 5 en 6


Doorkijkje In oranje

"Weten jullie nog wel dat we vorige week naar de film 'In oranje' hebben gekeken?" vraagt meester Frits. Iedereen knikt. Dat weten ze nog goed, vooral omdat Yvonne moest huilen. “Goed, dan mogen jullie de volgende tekst lezen. Het is een recensie".

De film "In oranje", geregisseerd door Joram Lürsen is indrukwekkend, grappig en tegelijk serieus, maar soms ook ontroerend. Het verhaal gaat over Remco die twaalf jaar is en maar één droom heeft. Hij wil graag spelen in het Nederlands Elftal en hij heeft zelfs de tekst van het volkslied al uit zijn hoofd geleerd. Zijn vader Erik coacht hem fanatiek, soms zelfs tè fanatiek. Als zijn vader plotseling sterft, stort Remco"s wereld in. Hij heeft zelfs geen zin meer om te voetballen. Maar hij vindt een manier om weer met zijn vader in contact te komen. Voor hij aan het eind van de film mee kan doen aan een selectiewedstrijd, is er heel wat gebeurd.
Zowel Remco (Yannick van de Velde) zelf als zijn vader, die gespeeld wordt door Thomas Acda, zijn echte acteertalenten. Zelfs als je helemaal niet van voetbal houdt, blijf je gespannen kijken hoe het allemaal afloopt.
Een geweldige film.

Meester Frits deelt papier uit en zegt dat de kinderen drie kolommen moeten maken. In de eerste kolom komen alle feiten uit deze recensie, alle dingen in de tekst die waar zijn en waar je niet over kunt discussiëren, bijvoorbeeld dat Yannick van de Velde de rol van Remco speelt. In de tweede kolom komen de meningen van de schrijver van het stuk. Hij vindt de film bijvoorbeeld indrukwekkend. Dat is niet iets dat iedereen hoeft te vinden. Aan het eind van de les, vergelijken we onze feiten en meningen met elkaar."