Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 6 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.


Groep 3 en 4


Doorkijkje Hoe ontstaat een regenboog?

Juffrouw Annelies gaat met de kinderen in de een kring zitten. Ze vertelt dat ze het vandaag over de regenboog gaan hebben. “Wie weet daar al wat van?” vraagt Annelies aan de kinderen. Een aantal vingers gaat omhoog en Juffrouw Annelies geeft Rohan een beurt. Rohan: “Ik heb er pas nog een gezien! En hij had een heleboel kleuren”. Annelies reageert: “Wat een geluk, want een regenboog zie je niet elke dag. Wanneer zie je ze eigenlijk vaak?” Kimberly zegt: “Soms als de zon schijnt, maar dan regent het ook vaak”. Annelies: “Heel goed gezien Kimberly”. Annelies vertelt dat ze op internet een stukje tekst heeft gevonden waar in staat hoe de regenboog nou precies ontstaat. Ze deelt het stukje tekst aan iedereen uit en samen met de kinderen leest ze de tekst door.

Na het doorlezen van de tekst geeft ze iedereen 4 velletjes papier met verschillende kleuren. Op elk velletje staat een nummer (1 t/m 4). Annelies vertelt: ”Nou weten jullie hoe een regenboog ontstaat. Als iedereen nou op elk van deze 4 velletjes 1 zin op schrijft en dan in de goede volgorde legt, kan iedereen straks aan iemand anders kort uitleggen hoe de regenboog ontstaat!"

De kinderen gaan aan de slag en maken er een tekening bij. Als ze het afhebben hangt Annelies er een aantal in de gang en in de klas.