Bewegingsonderwijs - balanceren - Groep 5 en 6 - Wat doet de leraar


leerlijn: balanceren


Groep 5 en 6


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij balanceren:

  • De leraar helpt kinderen die veel moeite hebben met de balanceersituatie op een half instabiel balanceervlak door als steunpunt te dienen en door vaste steunpunten te plaatsen en stimuleert andere kinderen om elkaar ook te helpen.
  • Zij stimuleert het lopen omhoog (en omlaag) in een regelmatig tempo.

Toelichting: Balanceren

Handhaven van evenwicht en herstellen van evenwichtsverstoringen bij het verplaatsen op een (in)stabiel vlak.

Toelichting: Rijden

Vaart maken op een rijtuig om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Glijden

Vaart maken op een glijvlak om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Acrobatiek

In balans uitvoeren van een beweging of pose in samenwerking met een ander(en).

Toelichting: Gaan over een recht balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 2 meter lengte, 10 cm breed en 20 cm hoog lopen.

Toelichting: Gaan over een schuin balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen (hoogte ongeveer 50 cm).

Toelichting: Gaan over een half instabiel balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen naar een labiel punt (bijvoorbeeld aan een trapezestok van 1 meter hoog) met afstapplaats.

Toelichting: Gaan over een instabiel balanceervlak

Over een bank lopen tussen twee ophangpunten met een kleine zwaaibeweging en twee hulpverleners.