Bewegingsonderwijs - balanceren - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


leerlijn: balanceren


Groep 5 en 6


Bij Acrobatiek - Stoeltje

De bovenpersoon staat stabiel en met weinig hulp op de knieën van het kind dat op de stoel zit.

Bron:
(2001). cd-Rom bij Basisdocument bewegingsonderwijs. Zeist: J. Luiting Fonds.


Toelichting: Balanceren

Handhaven van evenwicht en herstellen van evenwichtsverstoringen bij het verplaatsen op een (in)stabiel vlak.

Toelichting: Rijden

Vaart maken op een rijtuig om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Glijden

Vaart maken op een glijvlak om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Acrobatiek

In balans uitvoeren van een beweging of pose in samenwerking met een ander(en).

Toelichting: Gaan over een recht balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 2 meter lengte, 10 cm breed en 20 cm hoog lopen.

Toelichting: Gaan over een schuin balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen (hoogte ongeveer 50 cm).

Toelichting: Gaan over een half instabiel balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen naar een labiel punt (bijvoorbeeld aan een trapezestok van 1 meter hoog) met afstapplaats.

Toelichting: Gaan over een instabiel balanceervlak

Over een bank lopen tussen twee ophangpunten met een kleine zwaaibeweging en twee hulpverleners.