Aan de slag met onze materialen
Hoe kun je binnen jouw school aan de slag met het versterken van de basisvaardigheden rekenen en wiskunde? Wij geven je adviezen en concrete tips op het gebied van didactiek, samenhang, toetsing en organisatie.
Het eerste belangrijke advies is: ga niet overal tegelijk mee aan de slag. Bespreek wat bij jouw school en jouw leerlingen past en stel prioriteiten.
Heb je dit al gedaan? Kijk dan snel verder! Heb je dit nog niet gedaan? Ga dan eerst naar de pagina ‘Rekenen en wiskunde op school’. Daar vind je praktische hulpmiddelen om op school het gesprek te voeren over jullie reken-wiskundeonderwijs.
Adviezen voor het versterken van basisvaardigheden
Ben je op zoek naar tips over de manier waarop je aan de basisvaardigheden rekenen en wiskunde kunt werken? Laat je dan inspireren door onderstaande adviezen. Download en print de kaart om er met je collega’s verder over door te praten.
Wil je meer weten? Download dan de uitgebreide toelichting op de adviezen.
Leer ze rekenen met effectieve didactische elementen - po
Van bewezen effectieve didactische elementen naar praktische tips en concrete suggesties. In ‘Leer ze rekenen’ vind je 25 kernpublicaties uit (internationaal) onderzoek, vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk van rekenen en wiskunde in het primair onderwijs.
De kracht van hoge verwachtingen in reken-wiskundig onderwijs
Deze publicatie laat zien hoe je vanuit hoge verwachtingen uitdagende reken-wiskundelessen kunt vormgeven. Met herkenbare praktijksituaties, inzichten uit onderzoek en concrete tips krijg je inspiratie én handvatten om onderwijs te bieden dat iedere leerling verder brengt.
Effectief toewerken naar referentieniveau 1S - po
Referentieniveau 1S is het streefniveau bij rekenen en wiskunde. Deze publicatie laat zien hoe je met kenmerken van effectief reken-wiskundeonderwijs – zoals hoge verwachtingen, doelgericht differentiëren, formatieve toetsing en het inzetten van (technologische) hulpmiddelen – structureel toewerkt naar dit niveau.
Rekenkracht benutten: kansen voor sterke leerlingen - po
Veel leerlingen halen het basisniveau, maar benutten daarna niet altijd hun volledige potentieel. Deze publicatie, van curriculumontwikkelaar Suzanne Sjoers, laat zien hoe je een passend reken-wiskundeaanbod biedt aan (potentieel) sterke rekenaars. Achtergrondinformatie, concrete tips en inspiratie helpen je om het potentieel van sterke rekenaars volledig te benutten.
Passende perspectieven voor rekenen en wiskunde - po, s(b)o, praktijkonderwijs en vmbo bb/kb
Deze publicatie ondersteunt je bij het ontwikkelen van een passend rekenaanbod voor leerlingen die moeite hebben om het referentieniveau 1F te behalen. Met leerlijnoverzichten, doelenlijsten en concrete suggesties zorg je dat leerlingen met extra ondersteuning optimaal werken aan basisvaardigheden rekenen en wiskunde en dat elke onderwijstijd effectief wordt benut.
Betere rekenaars: dit kun jij doen voor leerlingen met autisme - po en s(b)o
Wist je dat leerlingen met autisme moeite kunnen hebben met klokkijken en tijdsbesef? En dat het uitspreken van getallen boven de 20 moeilijk kan zijn? Leerlingen met autisme leren op hun eigen manier. Ze kunnen profiteren van hun sterke kanten, maar ook tegen uitdagingen aanlopen. Wil je inzicht krijgen in hoe leerlingen met autisme leren en wil je je rekenonderwijs hierop aanpassen?
Rekenangst hoeft geen spelbreker te zijn - po
Deze publicatie laat zien hoe je rekenlessen zo vormgeeft dat ook de minder zekere leerlingen gemotiveerd en actief aan de slag gaan, hun vaardigheden uitbreiden en plezier beleven aan rekenen en wiskunde.
Rekenplezier met De Grote Rekendag - po
Tijdens De Grote Rekendag ervaren leerlingen rekenen en wiskunde op een speelse en onderzoekende manier. Met thematisch materiaal zijn ze bezig met rekenen en wiskunde zonder dat ze het zelf altijd doorhebben. Door vaker met je leerlingen op deze manier aan de slag te gaan, groeit hun rekenplezier en motivatie.
Spelenderwijs rekenen en wiskunde ontdekken - po
Werken aan kennis, inzicht en vaardigheden én reken-wiskundeplezier tegelijk. Dat kan door reken-wiskundespelletjes te spelen. SLO’er Anneke Noteboom ontwikkelde Rondje Rekenspel waarin plezier en rekenen samengaan.
Kennis, vaardigheden en inzichten: de complete reken-wiskundebasis - po
Een stevige basis in rekenen en wiskunde gaat verder dan alleen vaardigheden oefenen. Deze publicatie laat zien hoe je leerlingen tegelijkertijd kennis, vaardigheden én inzichten biedt, geïllustreerd met concrete voorbeelden uit rekenmethodes.
Lees meer over de overgang van basis naar brug
De overgang van po naar vo kan voor leerlingen een drempel vormen, omdat sommige reken- en wiskundige inhoud in de onderbouw van het vo anders wordt aangeboden. Deze publicatie helpt je om overeenkomsten en verschillen te verhelderen en zo de doorstroom van groep 7-8 naar de brugklas soepel te laten verlopen.
Rekenen en wiskunde in alle vakken - po, vo
Door rekenen en wiskunde zichtbaar te maken in andere vakken ervaren leerlingen de brede toepasbaarheid ervan. Authentieke contexten uit andere leergebieden geven betekenis aan rekenen en wiskunde, versterken de betrokkenheid en laten zien hoe vaardigheden in de praktijk worden toegepast. Op de SLO-webpagina’s vind je uitgebreide informatie en voorbeelden om samenhang tussen vakken te creëren.
Kritisch wiskundig denken in groep 1 en 2 - po
Het onderzoeken van gegevens en informatie kritisch beoordelen zijn onmisbaar in de huidige maatschappij. Wil je jonge kinderen op een speelse manier kennis laten maken met kritisch wiskundig denken? In dit artikel lees je hoe leerlingen in groep 1 en 2 al eerste stappen kunnen zetten in het stellen van vragen bij wat ze zien en horen.
Reken-wiskundige factchecking in groep 3 tot en met 8 - po
Wil je in de klas aandacht besteden aan kritisch wiskundig denken en informatievaardigheden? In dit voorbeeldmateriaal, ontwikkeld door SLO en de NVORWO, leer je hoe je leerlingen kunt voorbereiden op een digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt. Voor alle groepen 3 tot en met 8 zijn lesactiviteiten beschikbaar die flexibel in te zetten zijn. Zo ontdekken leerlingen hoe ze gegevens controleren, problemen oplossen en informatie kritisch verwerken.
Afstemming tussen doelen, toetsing en activiteiten bij rekenen en wiskunde - po, vo, go
Wil je toetsing en leeractiviteiten beter laten aansluiten bij de reken-wiskundedoelen? Begin bij de leerdoelen: wat moeten leerlingen aan het eind van een periode of schooljaar kennen en kunnen? Vanuit daar bepaal je hoe je beoordeling inzet, zodat je zicht krijgt op het leerproces. Vervolgens kies je activiteiten die leerlingen effectief ondersteunen bij het bereiken van deze doelen, zodat leren en beoordelen in de klas elkaar versterken.
Formatief evalueren bij rekenen en wiskunde - po, vo
Wil je meer inzicht krijgen in het leerproces van je leerlingen? Formatief evalueren helpt zowel jou als de leerlingen te zien welke stappen nodig zijn om vooruitgang te boeken. Hierbij is het belangrijk dat je leerdoelen en succescriteria duidelijk formuleert, zodat leerlingen weten wat ze moeten doen om een volgende stap te zetten. Dit kan bij doelen die gaan over wiskundige concepten, maar ook bij doelen over wiskundige denk- en werkwijzen. Zo maak je leren zichtbaar en begeleid je leerlingen gericht naar succes.
Up-to-date blijven met actuele inzichten over reken-wiskundeonderwijs - po
Professionalisering vraagt om actuele kennis en inzichten over wat effectief is in het reken-wiskundeonderwijs. In het tijdschrift Volgens Bartjens vind je artikelen vanuit onderzoek en praktijk die helpen om reken-wiskundelessen effectief vorm te geven.
De rol van de rekencoördinator - po
De rekencoördinator beschikt over kennis en informatie over mogelijkheden binnen het reken-wiskundeonderwijs. Bij het versterken van de basisvaardigheden rekenen en wiskunde is het verstandig om afstemming en coördinatie van de inhoud via de rekencoördinator te organiseren, zodat het onderwijs op school breed en samenhangend wordt vormgegeven.
Expertisepunt Rekenen-Wiskunde - po, vo
Heb je een vraag over reken-wiskundeonderwijs en zoek je ondersteuning? Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde helpt je verder. Zij brengen je in contact met professionals die je kunnen adviseren, begeleiden en samen met jou op zoek gaan naar een oplossing voor je vraag. Zo krijg je gericht hulp bij het verbeteren van je onderwijspraktijk.