Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s

21 november 2025

Waarom actualiseren we kerndoelen en examenprogramma's?

Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Wat moet je kennen, kunnen en ervaren voor een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs? En wat moet je hebben geleerd om – zowel nu, maar ook later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Goed onderwijs vraagt om een doorlopend debat over wat waard is om te leren. De uitkomsten daarvan leggen we vast in het landelijk curriculum. Het huidige curriculum is verouderd: de kerndoelen komen uit 2006 en veel examenprogramma’s stammen nog uit de vorige eeuw. Daarom heeft het ministerie van OCW SLO opdracht gegeven om samen met het onderwijsveld met het curriculum te actualiseren.

Hoe ver is SLO met het actualisatietraject?

Kerndoelen

De definitieve conceptkerndoelen zijn af voor de negen leergebieden binnen po en de onderbouw van het vo. Het gaat om de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap, digitale geletterdheid, mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport. Bekijk de nieuwe kerndoelen op actualisatie van de kerndoelen.

Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn functionele kerndoelen ontwikkeld voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. De functionele kerndoelen voor de overige leergebieden volgen in 2027. Bekijk hier de planning voor de functionele kerndoelen.

Examenprogramma's

De actualisatie van de examenprogramma's voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs is opgedeeld in verschillende fasen.

In oktober 2024 zijn 61 conceptexamenprogramma’s en bijbehorende toelichtingsdocumenten voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, Nederlands en wiskunde havo-vwo gepubliceerd. Deze zijn voor iedereen in te zien en te downloaden. In maart 2025 zijn daar zeventien conceptexamenprogramma’s inclusief toelichtingsdocumenten van de natuurwetenschappelijke vakken en van de moderne vreemde talen (compact) aan toegevoegd. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor de bovenbouw van het vo. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor de bovenbouw van het vo dat bijdraagt aan gelijke kansen en een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs.

Vanaf september 2024 zijn drie vakvernieuwingscommissies gestart om de examenprogramma’s van bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij te actualiseren. Alle vakvernieuwingscommissies ontwikkelen in maximaal 24 maanden tijd conceptexamenprogramma’s voor hun vak(ken) voor vmbo, havo en vwo.

Leraren, schoolleiders, leerlingen en belangrijke onderwijspartijen worden bij het actualisatieproces betrokken, SLO voert regie op het proces. De kwaliteitseisen waar de conceptkerndoelen en conceptexamenprogramma’s aan moeten voldoen, zijn vastgelegd in werkopdrachten van het ministerie van OCW. Het ministerie heeft zich hiervoor laten adviseren door de wetenschappelijke curriculumcommissie.

Meer weten?