Rekenen-wiskunde so
thema's

toekomstbestendig reken/wiskundeonderwijs
Onze trendanalyses geven snel een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten in het curriculum van rekenen en wiskunde.

verschillen in leerbehoeften
Dit thema gaat over hoe je bij Rekenen & Wiskunde om kan gaan met verschillen in leerbehoeften van je leerlingen.

samenhang met andere leergebieden
Dit thema gaat over hoe je samenhang van rekenen/wiskunde met andere leergebieden kunt vormgeven en wat daarbij komt kijken.
leestips
Dit protocol is bedoeld als hulp bij het ontwikkelen van rekenbeleid en het geven van goed rekenonderwijs.
SLO-publicaties
Basisvaardigheden rekenen en wiskunde
Bij rekenen en wiskunde gaat het om kennis, vaardigheden en inzichten die nodig zijn om te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Met de basisvaardigheden van rekenen en wiskunde kunnen leerlingen zich daarnaast verder ontwikkelen in rekenen en wiskunde, in andere vakken en in het vervolgonderwijs.
Wil je meer weten? Kijk dan op ons platform basisvaardigheden. Hier vind je inspiratie en adviezen over het versterken van basisvaardigheden rekenen en wiskunde.
Actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde
De huidige kerndoelen rekenen en wiskunde zijn verouderd. Een kerndoelenteam heeft actuele conceptkerndoelen ontwikkeld. Deze zijn nog niet wettelijk verplicht. Toch is het goed om er nu vast kennis van te nemen. De conceptkerndoelen laten zien welke kennis, vaardigheden en inzichten leerlingen nodig hebben voor deelname aan de maatschappij en het volgen van vervolgonderwijs. Je kunt de conceptkerndoelen en functionele kerndoelen downloaden via het platform actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde.
agenda
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Functionele kerndoelen rekenen en wiskunde (definitief concept) herziene versie 2025 inclusief toelichtingsdocument28 april 2025
- Functionele kerndoelen (concept) rekenen en wiskunde met toelichtingsdocument27 maart 2024
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 20208 februari 2021
- Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs25 september 2017
- Stapsgewijs invoeren van Rekenboog.zml12 mei 2015