Definitieve conceptkerndoelen
Op weg naar kerndoelen voor digitale geletterdheid
De samenleving verandert doorlopend en de impact van technologische ontwikkelingen is niet meer weg te denken uit onze tijd. Daarom zijn veel scholen in de afgelopen jaren aan de slag gegaan met digitale geletterdheid. Het is belangrijk dat het landelijk curriculum ook voor dit leergebied kerndoelen krijgt voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Met de oplevering van de definitieve conceptkerndoelen is een stap gezet naar een landelijk curriculum voor digitale geletterdheid. Deze definitieve conceptkerndoelen beschrijven in grote lijnen wat leerlingen op het gebied van digitale geletterdheid straks in ieder geval moeten kennen en kunnen.
Je kunt de definitieve conceptkerndoelen en een toelichtingsdocument hieronder downloaden.
- Definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid
- Toelichtingsdocument bij definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid
De kerndoelen zijn definitief maar staan nog niet in de wet. Tot dat moment spreken we daarom van definitieve conceptkerndoelen. OCW heeft nu het wetgevingstraject gestart en er volgt politieke besluitvorming. Zodra de kerndoelen zijn vastgelegd in de wet, worden deze landelijk van kracht in het funderend onderwijs.
Meer informatie over het kerndoelentraject vind je op: