Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Revised learning strand English for the Caribbean context, specifically St. Eustatius and Saba.
Verkenning om meer duidelijkheid te krijgen rond een aantal vragen: wat is BI? Hoe vormt BI zich? Welke rol kan lichamelijke opvoeding (LO) en bewegingsonderwijs hierbij spelen?
De opbrengsten geven handvatten aan de ontwikkelteams die aan de slag gaan met nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s om BI een plek te geven in het curriculum van LO.
Vanaf dit schooljaar kunnen leerlingen vanaf de onderbouw van het voortgezet onderwijs starten met dit nieuwe curriculum EHBO. EHBO gaat vanzelfsprekend over het aanleren van praktische vaardigheden. Dit curriculum is bestemd voor leerlingen vanaf onderbouw-vo en gericht op zeven levensreddende handelingen.
Deze publicatie presenteert het Referentiekader Tijd als advies voor vernieuwde kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, met uitgebreide toelichting en voorbeelden voor po en onderbouw vo.
SLO heeft een verkenning uitgevoerd naar de optimale vorm van formalisatie van het ERK in kerndoelen en examenprogramma’s. Het Ministerie van OCW neemt de aanbeveling van SLO over.
Kaarten die beschrijven wat een curriculum is, hoe je een curriculum ontwikkelt en wie er betrokken zijn bij curriculumontwikkeling. Op de voorkant van iedere kaart staat een model afgebeeld waarmee je naar het curriculum kunt kijken. Op de achterzijde staat een korte toelichting.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.
Om een beeld te krijgen van de kennis en vaardigheden van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 bij rekenen en wiskunde, voert de Inspectie van het Onderwijs in 2023 een peilingsonderzoek uit. Deze domeinbeschrijving vormt de basis voor dit geplande peilingsonderzoek. In deze domeinbeschrijving is opgenomen wat de wettelijke eisen zijn voor de inhoud van het vak rekenen en wiskunde en wat bekend is over de stand van zaken van dit domein.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein leesvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.
In februari 2020 werd de wereld opgeschrikt door het coronavirus. Al snel gingen overal ter wereld landen in lockdown. In Nederland gingen de scholen dicht. Vanaf 16 maart moesten alle scholen, van basisscholen tot hoger onderwijs, zo goed mogelijk onderwijs op afstand bieden. Hoe lang de schoolsluiting zou duren en wat dat voor de rest van het schooljaar zou betekenen, was ongewis. Hoe houd je contact met je leerlingen, hoe bied je online werk gestructureerd aan, wat doe je met toetsing? Dat lees je in dit rapport.