Ontwikkelen van praktijkgerichte opdrachten

12 juni 2025

Praktijkgerichte en realistische opdrachten

In het praktijkgericht programma gaan leerlingen aan de slag met praktijkgerichte en realistische opdrachten binnen en buiten de school. Hierin proeven leerlingen aan de praktijk en ontwikkelen kennis én vaardigheden die ze nodig hebben in het vervolgonderwijs en hun loopbaan. LOB wordt volledig geïntegreerd.

De concept-examenprogramma’s bevatten eindtermen met vaardigheden en kenniselementen die in samenhang in de verschillende opdrachten aan de orde kunnen komen. Met andere woorden: in elke opdracht komen elementen uit de domeinen A t/m D van het concept-examenprogrammabij elkaar. In een opdracht hoeven niet álle eindtermen behandeld te worden, zolang ervoor gezorgd wordt dat wel alle eindtermen in het onderwijsprogramma aan de orde komen. De school kan gerichte keuzes maken welke eindtermen in welke opdrachten aandacht krijgen.

Het ontwikkelen van een praktijkgerichte opdracht

Scholen hebben de ruimte om een vertaling te maken van het concept-examenprogrammanaar een onderwijsprogramma met praktijkgerichte opdrachten die passen bij de visie van de school en regio. Bij deze praktijkgerichte opdrachten worden in alle gevallen externe opdrachtgevers (bedrijven, instellingen, overheden en/of vervolgonderwijs) betrokken.

De beoordeling van een praktijkgerichte opdracht

De beoordeling van een praktijkgerichte opdracht kan op vele manieren plaatsvinden. De vragen die gesteld kunnen worden bij het ontwikkelen van de beoordeling zijn: Wat moeten ze (aan het eind) kunnen? In welke situatie kunnen ze dat goed/ relevant laten zien? Wat willen we graag zien en hoe beoordelen we dat?

Opdrachten kunnen los beoordeeld worden, er kan ook gewerkt worden met een portfolio. De school staat vrij om de manier van beoordelen aan te passen aan de visie op beoordelen van de school.

Reflecteren op je eigen praktijkgerichte opdracht

SLO heeft een gespreksleidraad (pdf, 98 kB) ontwikkeld op basis van de uitgangspunten van het praktijkgerichte programma en de inhoud van het conceptexamenprogramma. Zo kun je kritisch naar je eigen ontwikkelde praktijkgerichte en realistische opdrachten van externe opdrachtgevers kijken. Om deze beter aan te laten sluiten bij de uitgangspunten van het praktijkgerichte programma en de eindtermen van het conceptexamenprogramma.

Om te zien welke eindtermen van het concept-examenprogramma in een opdracht verwerkt zijn, is er een opdrachtenmatrix (docx, 24 kB) ontwikkeld. De checklist is voor een check op eindtermen per opdracht. De matrix geeft overzicht over alle opdrachten en eindtermen die verwerkt zijn.