Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
In het najaar van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op onze website. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
In maart 2026 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal- en rekencoördinatoren en intern begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs. Ook gaan ze op hun school aan de slag met een praktijkopdracht. Op basis van de feedback scherpen we de leerlijnen aan, zodat dit bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen.
SLO ontwikkelt op dit moment conceptleerlijnen voor Nederlands en rekenen-wiskunde in het po, vo en (v)so. Deze leerlijnen helpen scholen om het curriculum praktisch en doelgericht vorm te geven.
In maart 2026 gaan we met het onderwijsveld in gesprek tijdens de consultatiefase. Leraren, schoolleiders, taal- en rekencoördinatoren en interne begeleiders buigen zich dan over één centrale vraag: hoe bruikbaar zijn deze conceptleerlijnen in de praktijk? Jouw ervaringen, ideeën en feedback zijn van grote waarde. Ze vormen de basis voor het aanscherpen en afronden van de leerlijnen.
Aanmeldformulier vooraankondiging voor de regio-bijeenkomsten meedenken over de concept leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde.
Effectieve formatieve evaluatie vraagt om een andere rol van de docent - een meer coachende rol - en de leerling. Met name leerlingen zijn vaak niet gewend om eigenaar te zijn van hun eigen leerproces.
SLO biedt vakdocenten in de bovenbouw vmbo steun bij de inrichting van het schoolexamen (SE) in de vorm van handreikingen.
Taal is een kernvak in het onderwijs. Gemiddeld besteden basisscholen ruim 7,25 uur per week aan taalonderwijs. Maar aan welke inhouden van taal werk je eigenlijk?