Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Jongeren zien zichzelf vaak als behoorlijk digitaal geletterd. De praktijk wijst anders uit. Ook is er veel verschil tussen leerlingen. De thuissituatie kan een belangrijke rol spelen, maar ook de aandacht voor digitale geletterdheid tussen scholen loopt flink uiteen. Vanuit het Masterplan Basisvaardigheden wordt aandacht besteed aan dit leergebied. Voor scholen die nu aan de slag willen, ondersteunt SLO met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden. Daarnaast wordt er met het veld gewerkt aan kerndoelen voor digitale geletterdheid.
Van 24 t/m 28 januari vindt na vier jaar de Nationale Onderwijstentoonstelling weer plaats! Op onze stand ontmoet je onze curriculumexperts. Je kunt bij hen terecht met al je vragen over SLO-thema's. Wil je meer weten over basisvaardigheden? Kom dan naar een van de kennissessies over basisvaardigheden in de Onderwijs Academie!
Basisvaardigheden en –procedures maken deel uit van het handelingsrepertoire van een leerling – of zouden daar deel van uit moeten maken.
Dat heeft ook gevolgen voor de inhoud van lesmethodes en andere leermiddelen. We vinden het belangrijk om iedereen die betrokken is bij het maken van leermiddelen goed op de hoogte te houden
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de kerndoelen en over digitale geletterdheid in het curriculum en in de klas.
De netwerkbijeenkomst van 16 november 2022 stond in het teken van basisvaardigheden taal-Nederlands en rekenen-wiskunde.
Beleid werkt als het breed wordt gedragen. Om te komen tot breed gedragen beleid, met gedeelde prioriteiten, is het goed om als team uitgebreid met elkaar in gesprek te gaan over het reken- en wiskundeonderwijs.