Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.
Het is belangrijk om toetsing en leeractiviteiten goed af te stemmen op de leerdoelen voor rekenen-wiskunde. In je onderwijs ga je uit van leerdoelen. Dat is je vertrekpunt. Je weet wat jouw leerlingen aan het einde van een schooljaar of periode moeten kennen en kunnen. Op basis daarvan bepaal je je leerdoelen. Vervolgens bedenk je op welke manier je gaat beoordelen of je leerlingen de leerdoelen hebben behaald. En je denkt na over hoe je zicht krijgt op het leerproces van je leerlingen. Tenslotte bepaal je welke activiteiten leerlingen helpen bij het bereiken van de leerdoelen.
De functie van toetsing in je onderwijs.
De positie van toetsing in je onderwijs.
Formatie evalueren in het primair onderwijs
In de publicatie Formatief evalueren in het primair onderwijs lees je wat formatief evalueren inhoudt en hoe je het kunt toepassen in je onderwijs. Ook vind je er voorbeelden uit de praktijk.
Formatief evalueren in het voortgezet onderwijs
Formatief evalueren biedt de leraar en leerlingen inzicht in het leerproces. De publicatie Formatief evalueren in het voortgezet onderwijs gaat in op wat formatief evalueren precies inhoudt en hoe de leraar het kan inpassen in de onderwijspraktijk.
Formatief evalueren rekenen-wiskunde
Formatief evalueren kun je ook goed bij rekenen-wiskunde toepassen. Belangrijk is dat je leerdoelen en bijbehorende succescriteria kunt formuleren, zodat duidelijk is wat een leerling moet doen om een volgende stap te zetten. Dat kan zowel bij leerdoelen die over leerstof gaan als bij leerdoelen die over denk- en werkwijzen gaan. Op deze pagina lees je er meer over.
Voor basisschoolleerkrachten zijn methodes heel belangrijk bij het invullen van het reken-wiskundeonderwijs. In Nederland wordt met verschillende methodes gewerkt. Maar zijn die qua inhoud hetzelfde? Welke prestaties worden er van leerlingen verwacht? Krijgen ze wel dezelfde kansen om te leren? Marc van Zanten, SLO-leerplanontwikkelaar onderzocht achttien reken-wiskundemethodes en promoveerde met zijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht. “Ook binnen dezelfde methode kunnen leerkansen verschillen.”
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
Dit proefschrift gaat over ontwerp, uitvoering en evaluatie van taalgericht reken-wiskundeonderwijs voor leerlingen met uiteenlopende taalachtergrond.
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van de NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste twee uitgaves zijn nu gepubliceerd:
Stel heldere leerdoelen (pdf, 270 kB)Zorg voor een positief klasklimaat (pdf, 172 kB)
Er bestaan verschillende netwerken voor rekenen en wiskunde waar kennis, informatie en ervaringen worden gedeeld en uitgewisseld om elkaar en vooral het reken-wiskundeonderwijs op scholen te versterken.
De Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van RekenWiskundeOnderwijs (NVORWO) richt zich vooral op goed reken-wiskundeonderwijs in het basisonderwijs en op de Pabo's. Naast de jaarlijkse NVORWO-studiedag organiseert en ondersteunt zij landelijk verschillende rekenactiviteiten, bijvoorbeeld netwerken voor rekencoördinatoren. Volgens Bartjens, het vaktijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, is een orgaan van de NVORWO.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) organiseert studiedagen, conferenties en een jaarvergadering voor wiskundeleraren uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs en het mbo en hbo.
De Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit Utrecht.
In het artikel Samen sterker – Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren uit Volgens Bartjens lees je meer over de netwerken van rekencoördinatoren.
Wist je dat 1 op de 5 leerlingen nog steeds niet het rekenonderwijs krijgt dat ze verdient? Net als tien jaar geleden krijgen ook nu de sterke rekenaars in de klas niet de uitdaging die ze nodig hebben. Dit constateert Het onderzoek 'Reken- en wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen' van de Inspectie. Hoe til je elke rekenles naar een hoger niveau? SLO'er Suzanne Sjoers geeft praktische voorbeelden
Marc van Zanten onderzocht in zijn promotieonderzoek de bijdrage die Nederlandse reken-wiskundemethodes leveren aan de opportunity-to-learn die basisschoolleerlingen wordt geboden. Hiertoe werden achttien huidige en vroegere methodes geanalyseerd op drie aspecten: de aangeboden leerinhoud, de gestelde prestatieverwachtingen, en de manieren waarop het leren wordt ondersteund. De bevindingen laten zien dat methodes verschillen op alle drie aspecten en in hun overeenstemming met het wettelijk vastgestelde beoogde curriculum.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40 nummer 5