Zoeken
verfijn de resultaten
Deze pagina biedt inzicht in wat we doen aan trendanalyses en waar je de belangrijkste curriculaire ontwikkelingen en uitdagingen rond vakken en generieke inhoudelijke thema's kunt vinden.
Overzicht van de lesmethodes voor de lessen Grieks en Latijn in de onderbouw van het gymnasium.
SLO voert met regelmaat trendanalyses uit per vakgebied, met als resultaat een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
Het praktijkgerichte programma is een vak waarin leerlingen in de bovenbouw praktische en realistische opdrachten uitvoeren voor externe opdrachtgevers.
SLO voert periodiek trendanalyses uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
Onze trendanalyses geven snel een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten in het curriculum van rekenen en wiskunde.
Het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs. De publicaties zijn te downloaden.
Inclusief: een term die de meeste mensen kennen van de btw. Of van zinnen als: ‘zonnebril, nu inclusief brillenkoker!’ Het is je vast niet ontgaan dat de term ook van toepassing is op het onderwijs, namelijk bij ‘inclusief onderwijs’. ‘Inclusief’ is overigens al genuanceerd naar inclusiever onderwijs. Daar spreekt zowel optimisme als realisme uit, en dat spreekt me wel aan.
Er is geen definitie van het begrip 'taalzwakke leerling'. Doorgaans duiden we met deze term op leerlingen die achterblijven ten opzichte van het niveau dat van hen verwacht wordt.