Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In deze publicatie staat beschreven hoe verschillende didactische onderdelen in de taalles of lessenserie zo aangepast kunnen worden dat het aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met (kenmerken van) autisme.
In deze profielschets wordt ingegaan op kenmerken van ASS en op mogelijke uitdagingen en sterke kanten van leerlingen met ASS, voor het leergebied rekenen-wiskunde. Ook worden adviezen gegeven om aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met ASS tegemoet te komen.
In de beschrijving van opdrachten voor het doen van onderzoek en voor ontwerpen onderscheiden we in het VO vier fasen:
- Fase 1 opdrachten voor klas 1 en 2
- Fase 2 opdrachten voor klas 3 en vmbo 4 met uitstroom richting mbo
- Fase 3 voor klas 4 en havo 5 met uitstroom richting hbo
- Fase 4 opdrachten voor vwo 5 en 6 met uitstroom richting wo
Toelichting:
- De kern van de opdrachten wordt beschreven in de zes stappen (grijs).
- Reflectie is bij alle zes stappen belangrijk (geel).
- Voor iedere opdracht is een aantal variabelen beschreven die de moeilijkheid van de opdracht bepalen (groen).
Deze fasenbeschrijving kan gebruikt worden om opdrachten uit te werken en de moeilijkheid in te schalen.
Petra de Lint, lerares op de Gooilandschool, vertelt hoe zij samenhang brengt in haar taallessen.