Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO ondersteunt bij het ontwikkelen van leerplankaders voor doorlopende leerlijnen in de beroepskolom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de experimenten, het Vakcollege of doorlopende leerlijnen die scholen ontwikkelen in samenwerking met het mbo.
SLO voert met regelmaat trendanalyses uit per vakgebied, met als resultaat een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
Op deze pagina's vind je informatie over de beroepsgerichte programma's en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
SLO leverde in september 2024 de set definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op.
Begin maart 2024 leverde SLO de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid op. De conceptkerndoelen voor de overige leergebieden volgen in november 2024.
In 2022 begon de actualisatie met de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. In 2023 volgde ook de opdracht om de kerndoelen van de vijf andere leergebieden te actualiseren: mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen.
Ja, SLO is bezig met een advies over de toekomst van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
SLO vindt het belangrijk dat de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs op een verantwoorde wijze gebeurt. Per leergebied is daarom een team samengesteld. Deze teams bestonden uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts en curriculumexperts. Stap voor stap werkten zij samen toe naar conceptkerndoelen.
De conceptkerndoelen zijn geordend in negen leergebieden. Hoe scholen de kerndoelen onderwijzen en binnen welke leergebieden of vakken dat gebeurt, kunnen de scholen zelf beslissen. De nieuwe generatie kerndoelen beschrijven in ieder geval waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen.
SLO evalueert de invoering van deze vernieuwing in opdracht van het Ministerie van OCW.
Als aan het eind van het tweede leerjaar leerlingen voor een beroepsgericht programma kiezen is het niet vanzelfsprekend dat zij weten wat zij willen worden.