Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Nee, dat kan niet. Om in aanmerking te komen voor deelname aan het doorontwikkeltraject praktijkgerichte havo en de daarbij behorende ontheffing, is het noodzakelijk dat een school wordt ingeloot en op die manier deelnemer wordt aan het doorontwikkeltraject. Zonder ontheffing kan een praktijkgericht programma niet als schoolexamenvak worden gegeven.
Het concept-examenprogramma voor de praktijkgerichte programma’s is beschikbaar op de website van SLO. Dit kan door niet-pilotscholen als inspiratie dienen voor de verdere ontwikkeling van activiteiten op het gebied van praktijkgericht leren (extra-curriculair of in een voorbereiding, dat kan iedere havo-school uiteraard wel).
Havo-scholen die nog niet in het doorontwikkeltraject zitten, kunnen van 6 januari tot en met 21 februari 2025 een aanvraag indienen om deel te nemen vanaf schooljaar 2025-2026.
Havo-scholen bepalen zelf of en wanneer ze een of beide praktijkgerichte programma's in hun onderwijsaanbod opnemen. Hiervoor is voor de doorontwikkelfase (2022 – 2026) een ontheffing nodig van het ministerie van OCW.
Voorwaarden die worden gesteld aan deelname doorontwikkelfase:
- Het is een schoolexamenvak: Een praktijkgericht programma krijgt op uw school een structurele plek binnen het onderwijsprogramma van een leerling die het gekozen heeft als extra examenvak, met voldoende omvang om de beoogde leerdoelen te kunnen ontwikkelen (deze programma’s zijn ontwikkeld op 120 en 360 studielastuur, verspreid over leerjaren 4 en 5 havo).
- Inzet van personeel: Een praktijkgericht programma wordt op uw school gegeven door docenten die bevoegd zijn les te geven in het havo. Het bevoegd gezag bepaalt of de kwalificatie passend is (in lijn met artikel 26d Inrichtingsbesluit WVO).
- Kennisdeling, uitwisselen van materialen en curriculumevaluatie: Uw school stelt een vertegenwoordiger van de schoolleiding en minimaal twee docenten en op verzoek leerlingen in de gelegenheid om deel te nemen aan de activiteiten die door SLO in het kader van onderzoek, monitoring en kennisdeling worden georganiseerd. Van uw school wordt daarnaast verwacht twee keer per jaar aan de curriculumevaluatie mee te werken.
Wij vinden het belangrijk dat er een goede digitale handreiking beschikbaar komt voor alle havo-scholen. We vragen scholen om hiervoor ervaringen en het ontwikkelde materiaal te delen met SLO en andere (doorontwikkel)scholen. Er worden gedurende de doorontwikkelfase bijeenkomsten georganiseerd om elkaar te inspireren en van tips te voorzien.
In het conceptexamenprogramma Maatschappij (pgp-M) ligt het de focus op het werken met en voor mensen in de brede zin van het woord. Denk bij het werken met mensen bijvoorbeeld aan activiteiten in de gezondheidszorg en het onderwijs. Werken voor mensen zal vooral tot uiting komen in de brede economische sector, de juridische sector, in taal en cultuur of de sector die zich richt op gedrag en maatschappij. De kern van een praktijkgericht programma is dat leerlingen aan de slag gaan met praktische en realistische opdrachten voor externe opdrachtgevers Dit kan binnen en buiten school. Het doel daarvan is de beroepsoriëntatie op hbo-niveau te stimuleren en de aansluiting naar het vervolgonderwijs te verbeteren.
In het conceptexamenprogramma Technologie (pgp-T) ligt het accent op de brede toepassing van technologie in de wereld om ons heen. De kern van een praktijkgericht programma is dat leerlingen aan de slag gaan met praktische en realistische opdrachten voor externe opdrachtgevers. Dit kan binnen en buiten school. Het doel daarvan is de beroepsoriëntatie op hbo-niveau te stimuleren en de aansluiting naar het vervolgonderwijs te verbeteren.
Ja. Het praktijkgerichte programma wordt gezien als regulier examenvak binnen het vakkenpakket van de havist. Hier geldt dus ook gewoon het doorstroomrecht naar het vwo. Houd er rekening mee dat een leerling met een praktijkgericht programma die doorstroomt vanuit het havo mogelijk een examenvak minder heeft gevolgd dan dat het in het vwo zal moeten doen. Maatwerk is in dat geval gewenst, maar dat is afhankelijk van de wijze waarop je dit vak in de school hebt neergezet.
Ook voor een gebarentaal is het ERK van meerwaarde! Er zijn nu can do-beschrijvingen beschikbaar voor gebarentaalvaardigheid, die afgestemd zijn op de ERK-beheersingsniveaus.
In het praktijkgerichte programma Dienstverlening en Producten (D&P) staan producten, diensten en processen centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen binnen alle sectoren.
In het praktijkgerichte programma Economie en Ondernemen (E&O) staat ondernemend handelen centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen in de economische sector.
In het praktijkgerichte programma Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR) staat het creëren van een gastvrije ervaring centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen binnen de dienstensector.
In het praktijkgerichte programma Media, Vormgeving & ICT (MVI) staat digitale creativiteit centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen binnen de media- en grafische sector.